2018-10-09

Flytt av odlingsbox med innehåll

odlingsbox, radonsug, blåbär
Odlingsboxen på baksidan. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag hade en odlingsbox i bakre trädgården, utanför mitt sovrumsfönster. Bredvid den två blåbärsbuskar (amerikanska). Och en radonsug.

Förra hösten, den 8 november 2017, sattes en radonsug upp på väggen precis bakom den här odlingsboxen. Den står och blåser ut ett antal bequerel oavbrutet. Rakt ner i odlingsboxen. De kommer från markradon under huset, under mitt sovrum.

odlingsbox, radonsug
Odlingsboxen på baksidan. Foto: ©nini.tjader.2018
Det har aldrig känts särskilt lustig att ha radonsugen stå och blåsa rakt ner i odlingsboxen. Även om de som monterade den sade att det inte påverkar växtligheten... Tro det…

citronmeliss
Citronmeliss i boxen. Foto: ©nini.tjader.2018
I boxen hade jag tidigare en stor fransk dragon som jag helt tog bort för ett tag sen. Jag har så mycket torkad dragon just nu att det räcker i åratal… Där fanns också en gammal citronmeliss som stått där i flera år och troget kommer igen efter varje vinter. Den är skördad en gång och torkad. Det ovan är det som växt ut efter skörden.

persilja, gräslök
Persilja i odlingsboxen. Foto: ©nini.tjader.2018
I övrigt i boxen fanns tre stora persiljeplantor och en massa gräslök.

persilja, gräslök
Persilja och gräslök i boxen. Foto: ©nini.tjader.2018
Persiljan är ju 2-årig så med jämna mellanrum måste den bytas ut. De tre plantor jag har just nu var nya i våras så de ska hänga med ytterligare en säsong. Om de överlever vintern.

Gräslöken består dels av en tuva jag köpte färdig och planterade, dels av förr-förra året frösådd gräslök som först i år blivit användbar.

oclingsbox
Boxen innan tömning, 2018-10-06. Foto: ©nini.tjader.20128
Före flytten tog jag bort stängslet runt boxen (kattskydd) och grävde upp samtliga plantor med så mycket rötter som möjligt. Tillfälligt ställde jag dem borta vid vinbärsbuskarna tills nya platsen skulle vara klar.

odlingsbox, gräslök
Boxen med bara gräslök kvar. Foto: ©nini.tjader.2018
Hade tänkt flytta dem i hinkarna, men rötterna höll ihop plantorna så bra så det var bara att bära iväg med dem och ställa dem vid den nya platsen.

odlingsbox
Gamla boxen. Foto: ©nini.tjader.2018
När jag tog upp planken från boxen från marken visade de sig vara helt sönderruttnade och omöjliga att återanvända. Ny box behövde alltså inhandlas.

gräslök, persilja, cotronmeliss
Boxinnehållet lördag 2018-10-06. Foto: ©mnini.tjader.2018
Eftersom det här var lördag eftermiddag kunde inköp av ny box inte ske samma dag. Under tiden fick plantorna vänta, ihopträngda på den plats de senare skulle bo i ny box. I hopp om att det inte skulle bli frost och med vetskap om att det skulle regna på dem borde det ju gå bra.

gräslök, persilja, citronmeliss
Boxens innehåll på temporär plats. Foto: ©nini.tjadr.2018
Lite ledsna såg de ut där de stod. Hoppas jag inte chockat dem FÖR mycket…

Jag borde också ha mätt längden och bredden på den gamla boxen samt storleken på utrymmet där den skulle stå… men det gjorde jag inte.

När jag kom till Bauhaus (i Alby) fanns det boxar i storlek 80x60 cm eller 120x80 cm. Jag tittade bara på de svartmålade och aldrig de omålade. Att få en från början svartmålad var något dyrare men man slipper ju jobbet att måla den/olja den. 120 cm längd visste jag var för långt för det tänkta utrymmet. Så jag köpte en 60x80 cm stor. När jag senare mätte den gamla boxens plankor visade de sig vara 115 cm lång x 80 cm bredd.

Så allt skulle inte gå ner i den nya boxen.

gräslök, persilja, odlingsbox, citronmeliss
Nya boxen med innehåll, 2018-10-07. Foto: ©nini.tjader.2018
Bestämde mig för att citronmelissen fick planteras utanför boxen. Det fanns ju plats där bredvid den, och bredvid klematisen och kryprosmarinen. Boxen är faktiskt svart fast det inte ser ut så på bilden.

All gräslök och all persilja fick gott och väl rum i boxen. Måste skörda både persilja och gräslök innan de fryser bort. Två gånger har vi haft frost redan. Tills jag skördat behövs inget kattskydd i form av galler för katterna går inte dit när jorden är täckt med växter.

gräslök, persilja, odlingsbox
Nya boxen med innehåll 2018-10-07. Foto: ©nini.tjader.2018
Gallret med ram fick nu placeras baktill i boxen istället för på en kortände som det stod tidigare. Tidigare var det ju lika brett som boxens bredd, nu är det lika långt som boxens längd eftersom den nya boxen är mindre. När jag skördat här (jag fryser in persilja och gräslök) och det blir i princip tomt så behövs det kattskydd igen. Men nu ska det enligt prognosen bli ett par dagar med varmt höstväder så jag hinner skörda innan allt fryser bort.

radonsug, blåbär
Där gamla boxen stod. Foto: ©nini.tjader.2018
Så här ovan) ser det nu ut där den gamla boxen stod. Bara blåbärsbukarna (2 amerikanska) kvar och myntan invid planket.

mynta, pepparmynta
Mynta och pepparmynta 2018-10-03. Foto: ©nini.tjader.2018
Myntan och pepparmyntan har jag skördat för ett bra tag sedan och torkat och stoppat i glasburkar när den torkat klart. Sen dess har den kommit upp så här mycket igen. Och blommar igen.

mynta, pepparmynta
Mynta och pepparmynta 2018-10-03. Foto: ©nini.tjader.2018
Den 26 oktober kommer radon-gubbarna igen och monterar ytterligare ett utsugsrör in under vardagsrummet. Då blir det ännu mera drag från radonfläkten antar jag. Bara hoppas att det inte också blir mer ljud på den. Hitintills hör jag den knappt.

Måste köpa gräsfrö till det nakna området där gamla boxen stod. Och så efter att gubbarna varit där den 26 oktober och monterat ett utsugsrör till. De kommer ju att kliva runt just i det här området.

Borde jag flytta blåbären? De trivs bra på det här området. De har tidigare stått på ett annat ställe där de inte trivdes alls.

radonbox, blåbär
Platsen för gamla boxen. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar