2018-03-25

Trädgårdsmässan, Nordiska Trädgårdar i Älvsjö, 2018

Årets pelargon 2018, Picotee Pink, foto: ©nini.tjader.2018

Jag var på trädgårdsmässan i Älvsjö i torsdags, öppningsdagen.
Mycket folk, trångt, varmt, och som vanligt jättemånga "dramaten" som folk inte hade full koll på utan bildade massiva hinder i gångarna.

Årets pelargon 2018, Picotee Pink, foto: ©nini.tjader.2018
Jag gillar ändå att gå på trädgårdsmässan. Och jag föredrar den i Älvsjö före den i Kista. Den i Kista är mindre och inte alls lika intressant. Det är mässan i Älvsjö som är den "riktiga" trädgårdsmässan, eller Nordiska Trädgårdar som den heter.

Årets pelargon presenterades av John Taylor. Foto: ©nini.tjader.2018
Årets pelargon 2018 presenterades av John Taylor (känd från TV). Och det blev Picotee Pink, en pelargon med hortensialiknande blommor med rosa kant. Jättefin tycker jag. Jag köpte två stycken för 100 kronor vilket är ett bra pris. Förhoppningsvis ska den trivas och bli stor. Det sägs att den ska vara lätt att ta sticklingar av.

Fågelnäste. Foto: ©nini.tjader.2018
Ett sånt här näste med grästak köpte jag också. Om några fåglar kommer att gilla den vet jag inte, men det är kul att försöka.

Trädgårdshattar. Foto: ©nini.tjader.2018
Fina trädgårdshattar fanns det också, men jag köpte ingen. Jag köpte ju en ny hatt i somras.

Pampiga kaktusar. Foto: ©nini.tjader.2018
Pampiga kaktusar fanns det i Ginkgo blommors monter.

Påskbukett. Foto: ©nini.tjader.2018
En floristmonter sålde stiliga påskbuketter.

Floristmontage. Foto: ©nini.tjader.2018
Floristerna gjorde också märkliga montage av blommor.

Krukor. Foto: ©nini.tjader.2018
Krukmakeriet som gör mina favoritkrukor fanns som vanligt på plats. Just en sån här, stor, vit kruka har jag min Ginkgo Biloba i för närvarande. Nu vet jag också vad den kostar… Jag fick den av Lasse och Camilla (fd grannar) när de flyttade hem till Umeå för de ville inte ta den med sig. Kan jag förstå eftersom den är rätt tunna och förmodligen lätt skulle gå sönder.

Krukor. Foto: ©nini.tjader.2018
Krukorna finns i en massa olika färger, modeller och storlekar.

Äggkoppar med hatt. Foto: ©nini.tjader.2018
De gör även äggkoppar med hatt i flera olika färger. Lite dyra tycker jag.

De görs av Sturehofs krukmakeri. Grannen och jag var där en gång för att titta på plats, men det var just då stängt.

Krukhållare i form av katt. Foto: ©nini.tjader.2018
Andra sålde krukhållare av plåt i form av katt. Billig faktiskt.

En idéträdgård. Foto: ©nini.tjader.2018
Mässan rymde också ett antal idéträdgårdar. Ovan en gård i miniatyr.

Solstol. Foto:©nini.tjader.2018
En annan trädgårdsmiljö med solstol med ogräsmönster ses ovan.

Hängmattor/hängstolar. Foto: ©nini.tjader.2018
Hängmattor och hängstolar fanns det också i en del montrar. Kräver träd eller annan upphängningsanordning. Och jag tycker inte att det är särskilt snyggt med starka färger eller neonfärger i trädgården. Det sticker ut för mycket.

Parmesanostar. Foto: ©nini.tjader.2018
Något man kanske inte förväntar sig på en trädgårdsmässa är en stor monter som enbart säljer gigantiska parmesanostar. Men de fanns där också. Det fanns fler ost-montrar. Och sylt och marmelad förståss.

Dekoration. Foto: ©nini.tjader.2018
Diverse trädgårdsdekorationer fanns det också. Som de här i keramik som man sätter på en järnstolpe och sätter ut i rabatterna eller så. Just den ovan är rätt charmig.

Fågelbad. Foto:©nini.tjader.2018
Ovan ett vackert fågelbad som hängde i en av utställningarna. Kräver också ett träd för upphängning.

En av idéträdgårdarna. Foto: ©nini.tjader.2018
Idéträdgårdarna var i år mer "normala" än de varit tidigare år. Men visst, fantasifulla också.

Hanna Wendelbos balkongutställning. Foto: ©nini.tjader.2018
Mot slutet gjorde jag även ett besök i Hall B där balkongutställningarna höll hus i år. I jag tycker det var synd att de var i Hall B, där inte så mycket annat hände. Hall C var ju huvudhallen på trädgårdsmässan.

En balkongutställning. Foto: ©nini.tjader.2018
Även balkongerna som visades upp var något mer realistiska (utom till storleken) än tidigare år. Men de är alltid roliga att se. Någon idé kan säkert snappas upp från dem, men mycket är orealistiskt i verkligheten.

En balkongutställning. Foto: ©nini.tjader.2018

I Hall B fanns också en märklig stuga med märkliga träfigurer att ställa i trädgården.

En trästuga att ställa i trädgården? Foto: ©nini.tjader.2018
Det var faktiskt en riktig stuga med sängplatser i.

Träfigur. Foto: ©nini.tjader.2018
Träfiguren ovan är ju rätt charmig förståss… Från en tecknad film jag sett på TV men inte just nu kommer ihåg vad den heter.

Trädgårdsmässan är mässan där de inte bjuder på särskilt mycket och det är vettigt att ha en vattenflaska med sig om man inte vill köpa dyrt mäss-vatten när man blir törstig. Det är också en mässa där man inte bara tittar. Här handlar man. Överallt. Folk släpade runt på kassar och dramaten överallt. Undrar hur mycket som köps/säljs under den här mässan…

Årets pelargon. Picotee Pink. Foto: ©nini.tjader.2018
Själv köpte jag två stycken årets pelargon 2018, Picotee Pink, för 100 kronor. Det är ett bra pris.

Rosmarin. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag köpte också en helt vanlig rosmarin. I år lyckades jag inte övervintra de rosmarin jag haft de senaste åren. Den sista, äldsta, dog i förra veckan.

Krypande rosmarin. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag köpte också två stycken krypande rosmarin. Eller hängande om man så vill… Hade en stor sån för ett antal år sedan som var väldigt fin. Köpte två eftersom det var specialpris på 3 kryddväxter för 100 kronor och det blev 3 tillsammans med den vanliga rosmarinen. Jag använder ofta rosmarin i matlagningen och redan igår fick den vara med tillsammans med min klyftpotatis. De 3 rosnarinplantorna köpte jag hos Buketten.  De har fina plantor och en hel del annat för trädgård som jag gillar. Till vettiga priser också. Bara synda att de inte finns in Stockholms-trakten annat än på just trädgårdsmässan.

Pelargon Bontrosai. Foto:©nini.tjader.2018
Det slank också med två pelargoner till…

Bland annat den ovan, en Bontrosai. Den är fascinerande. Vännen Ulla har en sån och jag har blivit lovad en stickling från den nästa gång jag kommer dit. Så snart har jag två…

Den andra pelargonen jag köpte är också den en doftpelargon och heter Attar of Roses.  Ska bli bred och kraftig. Och så doftar bladen förståss. Även Bontrosai pelargonens blad doftar. Det är dock en pelargon som inte blir så stor.

Pelargon Attar of Roses. Foto: ©nini.tjader.2018
När jag mer eller mindre var på väg hem kom jag ihåg de där fågelnästena med grästak och gick förbi och köpte ett sånt. Det hänger nu på bullerplanket utanför mitt köksfönster. Om någon fågel kommer att vara intresserad visar sig…

Mässan slutar idag. Jag tycker den kom för tidigt på säsongen i år. Det är långt mellan mässan och när det blir möjligt att sätta ut sånt man inhandlar på den. För långt. De som inte fått nog kan förståss åka till Kista efter påsk. Men det tänker inte jag göra.

Fågelnäste. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar