2017-05-28

Omstart av min tradescantia (Vandrande Jude)

tradescantia, vandrandejude
Tradescantia/Vandrande jude 2017-05-11 innan omstart. Foto: ©nini.tjader.2017
tradescantia, vandrandejude
Vandrande jude/Tradescantia 2017-05-21 Foto: ©nini.tjader.2017
Min vandrande jude (tradescantia) behövde en omstart. Den behöver det ibland. När den blir så här ful upptill i krukan närmast jorden är det dags. Inte för att man ser hur fult det är annat än om man tar ner ampeln, men när den börjar bli så här är risken stor att slingorna torkar ihop och faller av. Det här är nog tredje gången eller så som jag startar om den.

Den här – och den gröna längst ner i posten – kommer ursprungligen från en liten kruka från Ikea och hade inget namn. "Mix" brukar de där små krukorna heta. Så vilken sorts tradescantia det är vet jag inte.

ampel
Ampel- Foto: ©nini.tjader.2017
Tog fram en ledig ampel. Just den här ampeln är från Hornbach och hade en till häromdagen trångbodd doftranka i sig. Doftrankan har blivit omplanterad i större kruka och kan inte längre hänga i ampel.

Ny fräsch jord och ny innerkruka behövde den också.

tradescantia, vandrandejude
Tradescantia/Vandrande Jude Foto: ©nini.tjader.2017
Sen klippte jag helt sonika av alla slingor som det var liv i och ansade dem till lagom sticklinglängd.

tradescantia, vandrandejude
Trdescantia/Vandrande Jude Foto: ©nini.tjader.2017
Därefter stack jag ner sticklingarna i den nya jorden i den nya innerkrukan som jag redan hade placerat i ampeln. Och vattnade ordentligt.

tradescantia, vandrandejude
Tradescanita/Vandrande Jude Foto: ©nini.tjader.2017
Sen hängde jag tillbaka ampeln på dess plats i ena köksfönstret där den trivs. Lätt dusch med vatten efter det. Den ska hänga, den är vackrast då. En del försöker få den att växa upprätt vilket inte är dess naturliga växtsätt och sällan fungerar bra. Så länge den håller på och rotar sig behöver man hålla koll på att den inte blir torr och ge den dusch regelbundet. Man känner på bladen om den mår bra eller inte. Är bladen fasta mår den bra. Är de mjuka mår den inte bra och behöver troligen mer vatten och/eller dusch.

Häng den inte mitt i solen. Ljust, men inte direkt solljus vill den ha.

tradescantia, vandrandejude
Tradescantia/Vandrande Jude Foto: ©nini.tjader.2017
De sticklingar som inte fick plats i krukan stoppade jag ner i ett glas vatten.  Båda metoderna, direkt i jord eller i ett glas vatten, brukar fungera bra och sticklingarna brukar få rötter inom en vecka eller så. Nackdelen med att sätta dem i vatten är att man får trassliga, rätt veka rötter som det är svårt att få ordning på när de ska ner i en kruka med jord senare. Man slipper det om man sätter dem direkt i jord.

Bilden ovan tog jag den 2017-05-21. Idag den 2017-05-28 har de redan rötter. Både de i vatten och de i jord har jag regelbundet duschat med vatten eftersom det varit så varmt den här veckan.

Tradescantia finns i en massa olika färger och randningar. Jag har även en grön-vit-randig (nedan) i det andra köksfönstret. Den har jag hitintills inte behövt starta om.

tradescantia, vandrandejude
Tradescania/Vandrande Jude Foto: ©nini.tjader.2017

2 kommentarer:

  1. Många år sedan detta, men ställer frågan ändå, sparar du huvudplantan och sticker ner sticklingar i samma kruka eller startar du om den helt och gör annat med huvudplantan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju ingen egentlig moderplanta. Den består ju av enskilda slingor nerstuckna i jorden. Det gamla kastar jag

      Radera