2014-01-23

Macintosh 30 år…

macintosh
Den ursprungliga Macintosh

Nu fyller Macen 30 år!

Och så här, som ovan, såg min första Macintosh ut. Med fyrkantig mus och allt. Disketterna höll 400KB som mest i första vändan. Senare kom 800KB disketter. Och ännu senare inbyggd hårddisk.
macintosh

Jag har kört Mac sedan december 1984. Och jag gör det fortfarande. Har väl sett de flesta modeller passera över åren. Just nu har jag en MacBook Pro (ett par år på nacken) och en iMac 24" och en gammal iMac 20" som inte kan ha senaste operativsystemet och bara kan köra äldre program. Den senare bor i sovrummet och är tänkt att visa DVD-er förutom att köra gamla program som inte fungerar på dagens operativsystem.

Jag har alltså kört Mac lika länge som de funnits. Från första 128K modellen och vidare framåt.
Skulle aldrig kunna tänka mig något annat än en Mac. Visserligen är skillnaderna mellan Mac och PC idag betydligt mindre än vad de var då, för 30 år sedan, men jag föredrar ändå Macen.

Dagens modeller hittar du här.
Se även en översikt hos Apple över 30 år med Macen här.

Och naturligtvis har jag även iPhone. Men än så länge ingen iPad.

macintosh, imac
Min arbetshörna.

1 kommentar:

  1. Hej Nini
    Jag har hittat en Mac Plus 1mb på loppis som verkar komplett förutom att jag behöver en 400Kb bootdiskett. Vet du var jag kan vända mig med det?
    PS jag är en gammal Finder

    SvaraRadera