2022-03-22

Flerfärgad restgarnströja

Restgarnströja. Foto: ©nini.tjader.2022

Ofta blir det garn kvar när man stickat en tröja. Oanvänt, ostickat garn i varierande färger. Det händer även mig. Nyligen ville sticka något flerfärgat – jag tycker det är roligt att sticka flerfärgat – men hade inte råd att köpa nya garner. Så jag inventerade vad jag hade sedan tidigare och satte igång. Utan mönster. Har stickat så många flerfärgade tröjor tidigare att jag kan principen.

Restgarnströjans pok. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag stickade uppifrån och ner och började vid halsen med Malabrigo Sock-garn som är mjukt och inte kliar. Man vill ju inte ha ett kliande garn närmast halsen.

Jag utgick från beskrivningen till den populära tröjan Riddari, men uppifrån och ner. Har försökt sticka Riddari enligt beskrivningen, nerifrån och upp, men aldrig fått till det. Så jag tänkte att om jag vänder på mönstret kan jag bättre kontrollera hur stort det blir. Problemet jag haft med Riddari i original har varit att den oavsett vilken storlek jag försökt sticka den i blivit alldeles för trång.

Restgarnströjan, början på oket. Foto: ©nini.tjader.2022

Nästa garn var ett vitt Letlopi (kliar).

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen gällde det att hitta lämpliga garner att fortsätta mönstret med. 

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Det är både rött, grått och vitt och blått i oket. Jag ökade maskantalet vart sjätte varv med en maska per var åttonde maska. Ungefär. För att oket gradvis skulle bli större.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Sakta växte oket. Även om jag utgick från mönstret till Riddari (men uppifrån och ner) gjorde jag en del egna utsvävningar på det flerfärgade mönstret.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Sakta växte oket. Provade då och då för att se när det var dags att hänga av ärmarna på egna stickor och börja på kropp och ärmar.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag visste redan från början att jag skulle bli tvungen att köpa till garn för nedre delen av tröjan och ärmarna. Det blev ett merinogarn, mellangrått, 4 hg.

Ärmarnas maskor hänger jag av på egna rundstickor i samma tjocklek som den långa rundstickan (nummer 4, 150 cm lång).

Garn för nedre delen av restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Att sticka slätstickning runt runt runt på kroppen känns alltid som att det tar en evighet och att man inte kommer någon vart med stickningen. Därför brukar jag hänga på en stickmarkör varje dag när jag börjar sticka för att kunna se att det händer något. Perfekt TV-stickning dock och man behöver inte tänka, bara sticka på.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag gjorde en resår i 2 aviga 2 räta längst ner på tröjan. I det läget började jag undra om de 4 hg garn jag köpte till skulle räcka till ärmarna eller inte.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Ärmarnas maskor består av de som jag hängt av från oket + drygt 20 maskor under ärmarna. Jämförde maskantalet med det för Riddari och det stämde rätt bra. Sen stickar jag ärmarna uppifrån och ner och minskar en maska innanför de tre första och före de tre sista på varvet. Markör för mitten under ärmen. Det gör jag vart sjätte varv.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

När man kommer nedtill på ärmarna byter jag till strumpstickor. Det är lättare att använda strumpstickor än rundstickor när maskantalet minskar. Avmaskningen både på kroppen och nedtill på ärmarna gör jag med s.k. stretchy bind-off (googla för beskrivning).

Garnet som blev kvar. Foto: ©nini.tjader.2022

15 gram garn blev det kvar av det mellangrå garnet. Så det räckte ganska precis.

Restgaranströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen återstod "bara" att fästa alla trådar. Det tog en kväll att göra.

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Den blev bra, tjock och varm och förvånansvärt mjuk. Men tjock som sagt.

Restgarnströjan. Foto:: ©nini.tjader.2022

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Restgarnströjan. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag är nöjd med resultatet. Den behöver inte ens blockas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar