2022-03-19

Att göra en hissgardin

Hissgardin, Roman Blinds. Foto: ©nini.tjader.2022

Nyligen fick jag för mig att jag skulle göra en hissgardin till sovrummet. Kändes som att sovrumsfönstret behövde en gardin, nu när ljuset återvänt och det blir ljusare och ljusare ute.

Hissgardin/Roman Blinds. Foto: ©nini.tjader.2022

Jaga har en gammal inredningsbok, på engelska, där många olika tekniker för olika saker ett göra hemma beskrivs. Boken är på engelska och heter "The Complete Home Decorating Book" och är av Nicholas Barnard. Boken beskriver olika tekniker för hur man gör olika fix för hemmet. Bland annat olika sorters gardiner. Använde boken som en utgångspunkt för hur man gör hissgardiner och vad man behöver för att göra dem.

I TV-programmen Stugfixarna Norge på TV3 använder de ofta hissgardiner i stugfönstren. Det var det som gjorde att jag fick upp ögonen för hissgardiner. Mer om TV-programmet här. Just nu sänds det på TV3. Annars kan man se tidigare säsonger på Viafree,

Lattor för hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen började jag googla för att hitta det man behöver till en hissgardin.

För en enklare modell behöver man:

  • tyg i den bredd som fönstret är plus kantsömmar och längd enligt fönstrets längd plus kanal upptill och fåll nedtill
  • lattor, dvs pinnar som ska hålla gardinen slät
  • latteband att sticka in lattorna i
  • persiennesnöre, 10 meter räcker om man har tre snören, om man har fyra behövs man några meter till

Metallsåg. Foto: ©nini.tjader.2022

Mina lattor var något för långa. Lattorna får inte vara längre än gardinens slutliga bredd. Letade fram en gammal metallsåg (lattorna var i metall) och sågade av dem i rätt längd. Bäst är det förstås att köpa rätt längd från början. De första jg köpte var i metall och fanns hos Ohlsons Tyger. Sen köpte jag vita i glasfiber hos Selfmade (f.d. Stoff och Stil) i Kungens Kurva. De fanns i 5-pack, var vita och rätt längd från början.

Hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Först sydde jag en kanal upptill för att hänga på gardinen på gardinstången. Sen sydde jag en fåll nedtill. Återanvände ett tyg som varit hissgardin tidigare. Det hade kantfåll redan så den behövde jag inte sy.

Latteband. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen mätte jag ut var lattebanden för att stoppa lattorna i skulle vara och sydda på banden i dess överkant.

Lattor i lattebanden. Foto: ©nini.tjader.2022

I en här första versionen använda jag fyra lattor, jämt fördelade över tyget. Ingen högst upp och ingen nedtill.

Plastringar upptill för persiennesnöret. Foto: ©nini.tjader.2022

Upptill sydda jag dit små plastringar (sparade från en tidigare slaktad hissgardin). En ring i mitten och en i varje sida för att leda persiennesnöret genom dem. Förr hade man ringar även på lattebanden, men det behövs inte numera eftersom lattebanden har inbyggda öppningar för att föra persiennesnöret igenom.

Man fäster persiennesnöret i den nedersta latte-pinnen och drar det sen hela vägen upp till översta kanten och sedan i sidled längs överkanten genom de små plastringarna. Och sen ut till den sida där man ska förankra persiennesnörena när gardinen är upphissad.

Nedfälld hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Hängde upp gardinen för att testa hur det såg ut med den nedfälld.

Upphissad hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Upphissad blev den mindre lyckad. Gardinen var helt enkelt för bred och rymdes inte mellan gardinstångsfästena. Borde jag ha kollat tidigare… Sydde på ett pr ben i ändarna av gardinen upptill för att knyta fast den i gardintpngsfästena. Trodde det skulle göra den slätare se bättra ut. Det gjorde det inte.

HIssgardin.. Foto: ©nini.tjader.2022

Bättre än så här blev det inte i den sida där alla snörena kommer ut. Gardinen var helt enkelt för bred.

Hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Gjorde till och med ett hål i gardinens överkant för att för gardinstångsfästet genom det. det blev INTE bättre. Tog loss alla snören och latteband och lattor och ringar och band och tänkte att jag tar ett annat tyg och börjar om från början. I den vändanköpte jag vita lattor i 5-pack och var in till stan till Ohlsons Tyger och köpte några meter latte-band till.

Elefanttyg från gardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Kom att tänkta på mina elefant-gardiner som låg arkiverade i ett skåp. Bestämde mig för att använda en av dem till hissgardinen. Den andra lade jag tillbaka i skåpet. Klippte av den gardin som skulle bli hissgardin och sydde en fåll nedtill på den. Fållar i kanterna och kanal för gardinstången upptill fanns redan. Dessutom var det rätt bredd på den redan från början.

Hissgardin med elefanter. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen började jag om med att sy på latte-banden och ringarna upptill för att leda persiennesnöret. Hängde upp den för test innan jag gjorde det.

Fiberstång/lattor. Foto: ©nini.tjader.2022

Använde de nya vita fiberstängerna den här gången och har arkiverat de ursprungliga i metall.

Baksidan på hissgardinen. Foto: ©nini.tjader.2022

Eftersom jag använde fem (5) latte-stänger den här gången satte jag en av dem högst upp. Jag använde också fyra (4) snören istället för tre och sydde på 4 plastringar högst upp för att leda persiennesnöret genom.

Allt det här sys på baksidan av hissgardinen.

Sen trädde jag i de fyra persiennesnörena och hängde upp gardinen och hissade upp den.

Färdig hissgardin. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag är nöjd med resultatet. Upptäckte när jag tog av gardinen och sydde fållen nedtill att mönstret är tryckt lite snett på tyget. Visst, det syns, men det gör inget.

Igår köpte jag till ett snörfäste att sätta på fönsterkarmen eftersom det som sitter där just nu används för persiennen (som jag ska ha kvar). 

Fästen för persiennesnören. Foto: ©nini.tjader.2022

Nu har persienn och hissgardin var sitt fäste för respektive snöre.

Hissgardinen, kvällstid. Foto: ©nini.tjader.2022







1 kommentar: