2021-12-31

Snabbstickad, enkel mössa

Mössa. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag använder nästan aldrig mössa. Därför brukar jag inte heller sticka mössor. Men nyligen när det var svinkallt tänkte jag att det kanske hade varit skönt att ha en mössa ändå.

Efter att ha repat upp första versionen av babykoftan (se tidigare inlägg) hade jag ju ett perfekt mössgarn som blev över, nämligen MiniAlpakka från Sandnes i färgen jeansblå. Det är ett mjukt garn som inte kliar. Det var ett fel-val att sticka babykofta i alpacka. Det är ju svårt att tvätta utan att det tovar ihop, alltså inte bra för något till en baby.

Googlade fram hur man stickar en mössa och letade även i mina sparade stickbeskrivningar. Framför allt letade jag efter hur många maskor det skulle vara. Det blev en enkel och snabb stickning. Påbörjades onsdag kväll efter att vännen Ulla åkt hem till sig. Var klar, inklusive fästa trådar torsdag kväll. Stickade den medan jag såg på serien Bortförd, 10 avsnitt, på Netflix. (Lite väl förenklad handling till viss del men gick att se. Sen gillar jag att höra talad hebreiska. Inte så ofta jag gör det nu för tiden.)

Mössan blev mjuk och bra och jag kan nog tänka mig att ha den på mig också.

Så här gjorde jag:

1) Lägg upp 108 maskor på rundsticka nummer 4.

2) För ihop till en ring och se noga efter så du inte vrider uppläggningen.

3) Stick 2 räta, 2 aviga, runt, runt. Sticka tills mössan är cirka 22 cm hög. Vill du ha större uppvik nedtill, sticka några centimeter till.

Mössans ovansida. Foto: ©nini.tjader.2021

4) Påbörja minskningar för toppen. Minskningarna görs på vartannat varv.

  • ett varv 2 räta sticka ihop 2 maskor, två räta  och sticka ihop 2 maskor, sticka 6 maskor. Fortsätt runt.
  • Sticka ett varv utan minskningar.
  • ett varv 2 räta sticka ihop 2 maskor, två räta  och sticka ihop 2 maskor, sticka 5 maskor. Fortsätt runt.
  • Sticka ett varv utan minskningar.
  • ett varv 2 räta sticka ihop 2 maskor, två räta  och sticka ihop 2 maskor, sticka 4 maskor. Fortsätt runt.
  • Sticka ett varv utan minskningar.
  • ett varv 2 räta sticka ihop 2 maskor, två räta  och sticka ihop 2 maskor, sticka 3 maskor. Fortsätt runt.
  • Sticka ett varv utan minskningar.
  • ett varv 2 räta sticka ihop 2 maskor, två räta  och sticka ihop 2 maskor, sticka 2 maskor. Fortsätt runt.
  • Sticka ett varv utan minskningar.

Nästa varv stickar du ihop två maskor hela varvet runt. Fortsätter sen på samma sätt tills det är cirka 8 maskor kvar. Tag av garnet och dra det igenom de kvarvarande maskorna. Fäst garnänden i toppen och garnet i början. Klart.

Mössan klar och på huvudet. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar