2021-12-25

Icebug Metro2 BUGrip – julklapp till mig själv

 

Icebug Metro2 Bugrip. Foto: ©nini.tjader.2021

Efter flera vintrar med halkiga vinterskor slog jag till och köpte mig ett par Icebug Metro2 Bugrip, utan broddar, i hoppet att de skall fungera bra när det är halt ute. När det är en tunna hinna is med snö ovanpå på trottoarerna är risken att man ska stå på öronen överhängande. Diskuterade om jag skulle ha broddar eller inte och kom fram till att jag inte skulle ha broddar. Och hoppas nu att de här ska fungera trots att de inte har broddar. De har Michelin-sulor.

Icebug Metro2 Buggrip utan broddar. Foto: ©nini.tjadr.2021

Köpte dem direkt från Icebug på nätet. Här finns mer info. Vi har ju bara en sko-affär i Tumba, med begränsat utbud. Jag har provat ett par andra Icebug där för att känna på lästen och tyckte den var skön. Beställde i måndags. De var framme onsdag eftermiddag för uthämtning. Supersnabb leverans med DHL för uthämtning på Matköp i Storvreten. Michelin-sula.

Icebug Metro2 Buggrip, färg Mulberry. Foto: ©nini.tjader.2021

Färgen heter Mulberry. De har en bred läst, vilket passar mig. Återstår att gå ut och gå med dem. Än har jag bara provat dem inomhus och lästen är skön.

Inomhus-provat. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag har tre par vinterskor i garderoben. Samtliga har varit med riktigt länge.

Äldsta vinterstövlarna. Foto:©nini.tjader.2021

Äldsta vinterstövlarna är ett par ofodrade läderstövlar köpta på dåvarande Arbetarboden bakom Drottninggatan någon gång på 70-talet. Sulan är nött och lite sned, men konstigt nog är det de här som fungerar bäst vid halka av mina gamla vinterskor/stövlar. Med ett par tjocka raggsockor i är de också riktigt varma. Men sockorna har en tendens att halka ner i stövlarna när man går…

Äldsta vinterkängorna. Foto: ©nini.tjader.2021

Näst äldst är mina Vagabond-kängor. Inte sköna att gå i. Ganska hala, men inte halast. De försvinner nu till återvinningen.

De minst hala kängorna. Foto: ©nini.tjader.2021

Första vintern jag bodde här i Tumba insåg jag att jag behövde ett par rejäla vinterskor. Det var vintern 2009-2010. Då köpte jag de här Ecco-kängorna. De är sköna och klarar inte halka särskilt bra. Och jag fryser alltid om fötterna i dem. De enda strumpor som går ner i dem är vanliga tunna sockor. Och det räcker inte alltid när det är svinkallt ute. Men de har hängt med i över 10 år… varvat med arbetarkängorna ovan. Även de här går nu till återvinningen.

Nu hoppas jag att mina nya Icebug är både varma och fungerar mot halka och att de håller minst 10 år, som de övriga gjort. Risken finns att jag inte själv är med om 10 år… Om 10 år är jag 88 år gammal om jag hänger med till dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar