2021-12-24

Griljera julskinka

 

Årets julskinka. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag är inte mycket för julmat, men julskinka vill jag ha. Problemet brukar vara att hitta en som är lagom liten. I år hittade jag en på bara ett kilo på ICA Maxi.

Griljering till skinka. Foto: ©nini.tjader.2021

Det här är det recept jag använder för att griljera skinkan. Istället för skånsk senap går det bra med vilken stark-söt senap som helst. Innan man griljerar den sköljer man av den med kallt vatten för att få bort allt gägg som följer med i förpackningen. Och torkar den innan man häller på griljeringen.

Ägg-gula. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag är nog sämst på att dela ägg så att det bara blir en ägg-gula, utan inblandning av vita… Den här gången lyckades jag först på tredje försöket. Två ägg rann ut i vasken…

Griljering på. Foto: ©nini.tjader.2021

Jag gjorde som det stod i receptet och hällde på griljeringsblandningen och därefter pankon (går säkert lika bra med vanligt ströbröd). Eftersom skinkan var så liten fick den plats i en vanlig ugnsform.

Griljerad skinka. Foto: ©nini.tjader.2021

Sen fick den svalna i rumsvärme i en ännu mindre form som var ren.

Årets skinka. Foto: ©nini-tjader.2021

Mot kvällen var det dags för provsmakning. Den är god och helt OK. Äts med fördel på en smörgås av vörtbröd och med stark senap på. Med julmust till.

Årets första skinkmacka. Foto: ©nini.tjader.2021

Det blir några till skinkmackor innan skinkan är slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar