2020-08-23

Ringblommor gör mig glad


Jag älskar ringblommor. De gör mig glad. Andra blir nostalgiska av att se dem och se bilder på dem och tänker på nära och kära som alltid hade ringblommor. 

För några år sedan köpte jag två påsar ringblommefrö och sommarängsfrö från odla.nu. Därefter har jag inte behövt köpa några ringblommefrön. Jag samlar in fröställningarna så fort blomman vissnat, torkar fröställningarna och när de är torr förvarar jag dem i glasburk med lock torrt och mörkt i ett skåp. När våren kommer och tjälen gått ur jorden sår jag dem.

Jag sår dem tätt för det blir så effektivt med många på samma ställe.

Ringblommor är anspråkslösa och växer gärna i vilken jord som helst (min erfarenhet). Jag har ett område bakom uteplatsen där jag tidigare hade en odlingsbox där jag sått dem de senaste åren. Området står precis i blåsten/utsuget från radon-fläkten så något ätbart vill jag inte längre odla där. Men ringblommorna kan få vara där. Jag vet att man kan ha blommorna i sallader men just de här tänker jag inte äta.

Jag har hönsnät runt ringblommeplanteringen för att inte grannens katter (Gustav och Alice) ska gräva upp dem innan de hunnit bli större och använda området som katt-toalett.

Ringblommor kan se väldigt olika ut och även ha olika färger. Mest går de i gult och orange. Här bjuder jag på en kavalkad av ringblommebilder. Enjoy.








Just i år har jag även sått ringblommor under bärhäggmispeln i stora runda rabatten. De blommar nu. De vid radon-fläkten tog jag bort igår för de hade sett bättre tider.

Nästa års sådd är säkrad och fröna torkar för närvarande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar