2020-08-16

Jag har slutat med hortensior

Jag gillar hortensior. Alla sorter. De har fascinerande blommor (när man får några). De är vackra. MEN de är hopplösa att få att blomma. Har testat alla trick som finns (såvitt jag vet) för att få dem att blomma. Hade två hortensior.

Den ena blommade aldrig. Den räddade vi från olämpligt ställe i föreningen så om den någonsin blommat är ovisst. Planterade den i en av våra rabatter. Flyttade den en gång. Men nej, inga blommor. Grön liten buske, men det var allt.

Den andra blommade med mycket liten blomma med cirka tre års intervall.  Den köpte jag ursprungligen som en krukväxt och testade med att gräva ner den i en rabatt. Den hade röda blommor. Även när den blommade efter flytt till rabatten.

Till slut tröttnade jag på de icke blommande hortensiorna. Nu har jag slutat med hortensior.

På de två ställen jag hade hortensior har andra växter fått flytta in.

På det ena stället tillkom i våras en liten Gillenia, årets perenn 2020.  Köpte den från Odla.nu. 


Förhoppningsvis växer den till sig och blir större med tiden. I år är den liten. Men den har blommat med små vita svävande blommor med röd bas. Jättevackra. (Det rosa på marken är kronblad från visnande vallmo).


Rosen Luis Bugnet står bakom den solcellsdrivna lampan. Den kommer att bli större men har vuxit rätt bra redan. Köpt från Zetas.

På det andra stället har en ros fått flytta in. En Luise Bugnet (eller hur nu Louise, Luise, Luis stavas…) När blomknopparna kommer på den så är de röda i kanten. Sen blir blomman vit. De doftar ljuvligt. Re-monterande ros så den blommar om och om och om igen. Verkar trivas. Synd bara att de utslagna blommorna inte håller mer än någon dag när de slagit ut. Hoppas den inte får rosros eller något annat och att den överlever vintern.

Så långt är jag nöjd med bytet av plantor från hortensia till de här två.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar