2020-08-17

Färgglad baby-tröja till grannen ovanpå

I juni stickade jag en färgglad baby-tröja till grannen ovanpå. Babyn skulle födas runt midsommar. Mönstret kommer från tidningen VI och jag har sparat det sen det gavs ut någon gång på 80-talet. Mönsterbeskrivningen är av Birgitta Bengtsson.

Jag stickade flera såna små koftor (i bomullsgarn) till de tjejer på jobbet som fick barn. Det var uppskattat. De var roliga att sticka men tog längre tid att göra än man kunde tro. Små tröjor ska gå fort att sticka, eller? Inte den här. Jag ville göra en tröja till den nya babyn ovanpå eftersom dess mamma alltid gett mig diverse saker hon fått vid skolavslutningar. Sånt hon inte velat ha själv. Senast var det en orkidé och diverse choklad samt ett ljus i en blommig behållare.

Jag stickade den i Cotton Kings 8/4 garn (restgarner) med stickor nummer 3. Knappar till den från mitt samlade knapp-förråd.

Minsta storleken i beskrivningen var för 3 månader så det dröjer lite innan den kommer att kunna användas.

Som vanligt modifierade jag mönstret lite. Jag tycker inte om att sy ihop delar på koftor så gjorde den i ett stycke nerifrån och upp för att slippa framstycke och bakstycke. De små ärmarna blev dock i ett stycke vardera. De syddes i. Halskant och framkanter lade jag upp maskor längs kanterna och stickade på. Var som vanligt i valet och kvalet om vilken sida på koftan som skulle få knapphål. Det fick bli den sida som är till höger i bilden nedan.


Framsidan av koftan. Här saknas halskant.


Baksidan av koftan. Här saknas halskant.


Den färdiga koftan.


Den färdiga koftan.





Den färdiga koftan, framsida.


Kofta på tork för blockning.


Den färdiga koftan, framsida, efter blockning.


Den färdiga koftan, baksida, efter blockning.

Det blev en liten tjej. Hon heter Ayla. Hon har röstresurser… Hör henne ibland när jag har öppet och de har öppet ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar