2019-08-25

Mon Cheri nummer 2, ännu en sommartop

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, början, 2019-08-16. Foto: ©nini.tjader.2019
Förra sommaren köpte jag 10 nystan blått Cotton Kings bomullsgarn 8/4 från Hobbii.se. Det har räckt i vad som känns som evigheter. Två tröjor som jag gjort av det har jag repat upp och återanvänt garnet. Tre tröjor har nu det här garnet.

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, 2019-08-20. Foto: ©nini.tjader.2019
Det allra sista använde jag i en sommartop modell Mon Cheri från Yll och Tylls KAL. Har redan gjort en top av det mönstret. Nu blev det en till eftersom jag delvis gillar beskrivningen och tycker det är ett bra bas-mönster.

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, nederkanten, 2019-08-24. Foto: ©nini.tjader.2019
Precis som förra gången skippade jag den nederdel av tröjan som finns i beskrivningen. Något spetsliknande är liksom inte min stil… Den här gången skippade jag dessutom sprundet i halsen med den lilla knappen. Huvudhålet är tillräckligt stort för att få igenom huvudet utan sprund och knapp. Jag gjorde också kroppen helt rak.

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, nederkanten, 2019-08-24. Foto: ©nini.tjader.2019
Längst ner, där det i originalbeskrivningen är ett spetsliknande hålmönster, gjorde jag något helt annat.

Jag stickade tills det blå garnet var i princip slut. Därefter tog jag in ett grönt garn från Rainbow Cotton (som jag också köpte förra sommaren) och stickade vartannat varav blått, vartannat varv grönt. När det blå garnet tog helt slut var tog jag in ett annat blått garn, också det från Rainbow Cotton/Hobbii och fortsatte ett tag till.

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, nästan klar, 2019-08-24. Foto: ©nini.tjader.2019
När jag tyckte tröjan var lagom lång övergick jag till 2 aviga och 2 räta med respektive färg. Blått för de räta maskorna, grönt för de aviga. När "resåren" var tillräckligt lång övergick jag till enbart blått och 7 varv rätstickning (som vid rundstickning innebär ett varv rätt, ett varv avigt – jag började med avigt). Därefter vanlig avmaskning.

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, klar, 2019-08-25. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu ska bara alla trådar fästas och den ska tvättas och blockas (dvs torka plant på en handduk). Sen kan jag börja använda den. Sommaren är inte slut än…

moncheri, bomullstop, raglantröja
Mon Cheri nbr 2, klar, 2019-08-25. Foto: ©nini.tjader.2019
Vad ska jag sticka nu då? Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar