2019-08-13

Fjärilarnas och humlornas älsklingsblommor

echinaceapurpureamagnus
Echiunacea utanför min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2019
Fjärilarnas och humlornas älsklingsblommor är utan tvekan Echinacea Purpurea Magnus. Eller röd solhatt som den också benämns. Och en del kallar den röd rudbeckia. På många ställen står det att den blir 80 cm hög. Mina är betydligt högre. I år är flera av dem cirka 128 cm höga.

Bara jag kan njuta av dem eftersom de växer mellan min uteplats och bullerstaketet och inte syns utifrån.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea utanför uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag köpte och planterade dem tror jag på andra året jag bodde här och hade röjt bort vresrosor så jag kunde få en rabatt längs utsidan av min uteplats. Jag köpte och planterade två olika echinacea. En vit och en röd-rosa (purpurea).

echinacea
Vit echinacea i ett hav av backtimjan. Foto; ©nini.tjader.2019


Den vita har i princip försvunnit ur den rabatt där de planterades. Men den har frösått sig till rabatten precis vid ingången till uteplatsen. Förra året blommade den där. Den är kvar där även i år men har inte blommat där i år. Men jag har hitta en enda i rabatten ovan,

echinacea
Min vita echinacea. Foto: ©nini.tjader.2019
Men det är den rosa, Echinacea Purpurea Magnus som trivs bäst där i rabatten.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus. Foto: ©nini.tjader.2019
Det är också den rosa som humlorna och fjärilarna älskar.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus med humla. Foto: ©nini.tjader.2019
Här några bilder med humlor och fjärilar. Njut!

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus. Foto: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea ;agnus Purpurea med fjäril och humla. Foto: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus med två fjärilar. Foto: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus med två humlor. Foto: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus med fjäril. Fotyo: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus med humla. Foto: ©nini.tjader.2019
De börjar slå ut i slutet av juli och är i princip helt utslagna första veckan i augusti. Humlorna kommer dit först, redan innan blommorna slagit ut fullt. Sen kommer fjärilarna.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus innan de fullt slagit ut. Foto: ©nini.tjader.2019
Innan de slagit ut helt ser de väldigt spretiga ut. I det läget har de ingen färg och det är svårt att se om de blir rosa eller vita.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus. Foto: ©nini.tjader.2019
Blomman är stor och dess mitt är alldeles hård.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus. Foto: ©nini.tjader.2019
echinaceapurpureamagnus
Echinacea Purpurea Magnus på väg upp. Foto: ©nini.tjader.2019
De sprider sig och flyttar på sig i rabatten. Men inte så mycket som en del vill påstå. De är väletablerade i min rabatt och de har blivit fler. Men det har tagit några år att få dem så.

De blommar ganska länge och jag blir alltid tvungen att biunda upp dem mot uteplatsens plank för att de inte ska lägger sig ner när det ösregnar eller blåser. Men i det stora hela är de ganska stadiga.

En orgie i rosa blommor som humlorna och fjärilarna älskar. Och jag också.

echinaceapurpureamagnus
Echinacea PurpureaMagnus. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar