2019-09-10

Buskar och lökar

kameleontbuskar
Kameleontbuskar. Foto: ©nini.tjader.2019
Två nya buskar har tagit plats i rabatten vid bullerstaketet, den närmast min uteplats. Jag ser den från ena köksfönstret. Jag fick dem av Birgitta H. i min gymgrupp och Ulf H, hennes man.

kameleontbuske
Kameleontbuske. Foto: nini.tjader.2019
Kameleontbusken (actinidia kolomikta) är en intressant buske. Släkt med kiwi. Klättrande. Om den trivs kommer den att behöva spaljé, men inte just nu. Den får flerfärgade blad på han-plantan., rosa kanter på bladen. Hon-plantan kan blomma och få små ätbara frukter. Återstår att se om den andra busken är hona eller hane… Ska man tro wikipedia så gillar katter den här mer än kantnepeta/kattmynta… Vi får väl se. Gustav och Alice /grannens katter) är inte ett dugg intresserade av kantnepeta… i alla fall inte plantan jag köpte och har planterat i en av rabatterna. (Den svenska wikipedia artikeln finns här, men det finns mer information i den engelska).

jätteverbena
Jätteverbena. Foto: ©nini.tjader.2019
På den här platsen stod till häromdagen mina jätteverbenor. Jätteverbenorna är ju bara ett-åriga (om de inte frösår sig själva) och skulle i varje fall snart bort. Så jag grävde bort dem och alla småplantor av stockros, digitalis och små vallmo så jorden blev tom på andra växter. Den rosplanta som satt sig själv där fick vara kvar eftersom den inte står i vägen för kameleontbuskarna.

gropar
Gropar för nya buskarna. Foto: ©nini.tjader.2019

Innan Birgitta och Ulf kom med buskarna förberedde jag växtplatsen och grävde gropar åt buskarna. Jorden är inte världens bästa, men den gick bra att gräva i och var mer lucker än jag förväntat mig.

jätteverbena
Jätteverbena utanför Gullis. Foto: ©nini.tjader.2019

Jätteverbenorna grävde vi ner utanför Gullis, min granne, uteplats. Antingen dör de direkt, eller så håller de ut ett tag till hos henne tills de vissnar för hösten. Det fanns en ledig plats där.

lökar, krokus, tulpaner
Lökar. Foto: ©nini.tjader.2019
I söndags köpte jag lökar på Zetas att stoppa ner i rabatterna, framför allt hos nya buskarna. Två olika sorters krokus och två olika sorters tulpaner.

lökar, krokus, tulpaner
Lökar. Foto: ©nini.tjader.2019
Tulpanerna, en hög vit doftande med fransig kant och en liten låg som är mest röd, grävde jag ner runt nya buskarna i grupper och formationer. Inklusive runt och framför trollhasseln.

Några av krokusarna fick också komma ner i jorden vid buskarna. Resten i några av de övriga rabatterna längs bullerplanket där jag vet att vi haft lite ont om krokus. I vår får vi se hur det blir. Tulpanerna är INTE rådjurssäkra så jag hoppas jag inte lockar in några rådjur med dem. Vissa är – som i år – har vi klarat oss från rådjur. Men de finns ju i trakten så det är aldrig säkert. Ser fram emot våren och se tulpanerna och krokusarna komma upp.

trollhassel, kameleontbuskar, rosarugosa
Trollhassel med sstockros, två kameleontbuskar. Foto: ©nini-.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar