2019-09-22

Off-white kofta klar

kofta, cardigan, greekwool
Början på koftan, 2019-08-28. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag har länge haft ett off-white, tjockt, grekiskt ullgarn som jag över åren stickat tröjor av. Och repat upp. Och gjort annan tröja av. Istället för att köpa nytt garn när förra stick-projektet var klart bestämde jag mig för att nu göra slut på det tjocka vita garnet.

kofta, cardigan, greekwool
Det grekiska garnet. Foto: ©nini.tjader.2019
Det vita garnet är off-white, 2-trådigt, 100% ull. Det funkar att tvättas i maskin på ull-programmet med fintvättmedel. Blir bara mjukare efter tvätt. Köpte det i härvor på den grekiska ön Korfu för länge sedan. Det har varit en kofta och en väst. Båda upprepade. Jag gör inget med upprepat garn mer än använder det till nya projekt. Garnet luktar ull och har mycket v original-behandlingen kvar i sig (lanolin?). Lukten/doften försvinner efter tvätt.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan, 2019-08-29. Foto: ©nini.tjader.2019
Garnet är lockigt när det är upprepningsgarn, men det fixar5 till sig efter att man stickat det och sedan tvättat det stickade och torkat det plant.

Bestämde mig för att göra att kofta uppifrån-och-ner. Med raglan och lite struktur i stickningen på oket. Strukturen består i ett enstaka varav rätstickning från avigsidan med valfritt antal varv slätstickning emellan. Knappslån med knapphål på ena sidan stickade jag samtidigt med resten av koftan. I övrigt stickade jag fram och tillbaka ner till där jag hängde av maskorna för ärmarna och sen fortsatte fram och tillbaka på kroppens maskor.

Jag lade upp ett lagom antal maskor för halsöppningen (mät mot din egen hals). Satte markörer på 4 ställen för ärmarnas start och slut. Lika många maskor plus knappkanten på de 2 framstyckena som totalt för bakstycket.

Jag gjorde en enkel raglan-ökning vid respektive markör med en maskas ökning på varje sida om markörerna på de varven från rätsidan. Ingen ökning på de aviga varven. Och inga maskor mellan ökningarna. Jag ville inte ha en för synlig rand för raglanökningarna. Jag hade ingen beskrivning att följa. Runt halskanten stickade jag rätstickning i ett för mig lagom antal varv. Jag använde rundsticka nummer 6.

Fördelen med att sticka uppifrån och ner är att man enkelt kan prova under stickandets gång. När jag tyckte att oket var tillräckligt stort och antalet maskor tillräckligt många för ärmarna, var det dags att hänga av ärm-maskorna.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-01. Foto: ©nini.tjader.2019
Ärmarna hängde jag av på kortare rundstickor i väntan på att de skulle stickas. Under ärmarna lade jag upp 6 maskor på varje sida mellan fram- och bakstycke. Sedan fortsatte jag att sticka fram och tillbaka, rakt ner. Här fortsatte jag med enbart slätstickning plus rätstickning för knappkanten. Knapphålen består av att 3 maskor maskades av på ena varvet och 3 maskor lades upp ovanför på nästa varv.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan, 2019-09-04. Foto: ©nini.tjader.2019
Man kan tro att det går fort att sticka med stickor nr 6 och tjockt garn, men deet gör det inte. I alla fall inte med det här garnet. Det var jobbigt att sticka med. Inte tungt eftersom jag stickar med rundstickor och garnet är förhållandevis, trots sin tjocklek, ganska lätt.

Så mellan stickandet på den här koftan stickade jag ett par sockor i Opalgarn, strumpstickor nummer 2,5 (bambustickor) i traditionell modell plus förstärkt häl.

sockor, socks, opalgarn
Sockorna, 2019-09-02. Foto ©nini.tjader.2019
Behövde vila händerna från det tjocka garnet som inte gick att sticka snabbt med.

sockor, socks, opalgarn
Sockorna 2019-09-09- Foto: ©nini.tjader.2019.
Jag stickade sockorna och koftan till serien "The Good Fight" på HBO Nordic. En slags fortsättning på serien "The Good Wife" (Netflix) som jag sett tidigare. Jag var så inne i serien att jag glömde byta garn till svart på hälen på socka nummer två… Men vad gör det? Jag fick inte heller riktigt kläm på det där med förstärkt häl efter svängen in under foten på hälen. Nästa par sockor så… Jag gillar att sticka sockor. Men jag brukar inte göra flera stickningar samtidigt…

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-07. Foto: ©nini.tjader.2019
När det var dags för resår nedtill på koftan beslöt jag mig för en resår av 2 aviga 2 räta. I det här läget var jag inne på nystanet med tidigare ostickat garn vilket syns tydligt på bilden ovan.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-07. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag gjorde en stretchy-bindoff på resåren och fortsatte sedan på ärm nummer ett där jag plockade upp 6 maskor från kroppens maskor under ärmen och fortsatte sedan att sticka slätstickning runt. Jag satte en markör på mittmaskan under ärmen. På vart sjätte varv minskade jag sedan 1 maska 3 maskor in från markören och 3 maskor innan markören genom att sticka ihop 2 maskor. Det ger en mjuk minskning på insidan av ärmen som blir snygg. Kommer inte ihåg på vilken tidigare tröja jag lärde mig det… 

En bit ner på ärm nummer ett tog garnet slut. Bilden ovan. Men det hade jag planerat för och visste skulle ske. Jag har en v-tröja jag stickade för några år sen i samma garn. Den är stickad i rätstickning, hela tröjan, så den växer sakta på längden med användning. Jag lånade helt enkelt garn från den.

kofta, cardigan, greekwool
Avklippt tröja. Foto: ©nini.tjader.2019
Eftersom V-tröjan var stickad i fram- och bakstycket och ihopsydd, och dessutom nerifrån och upp var enda sättet att låna garn från den att klippa av den, ta isär fram- och bakstycke och repa upp och hoppas att resåren från den tröjan skulle räcka till resten av ärmarna på den nya tröjan.

kofta, cardigan, greekwool
Avklippt. Foto: ©nini.tjader.2019

Jag skall fixa till den här kanten på V-tröjan inom kort. Hur återstår att se.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-11. Foto: ©nini.tjader.2019
Stickade klart ärm nummer ett och började på ärm nummer två. Höll tummarna för att garnet skulle räcka hela ärmen ner…

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-12. Foto: ©nini.tjader.2019.
Hittade ett mycket litet nystan till av garnet i min garnbox och stickade vidare.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan 2019-09-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Och garnet räckte! Resåren nedtill på ärmarna är också 2 aviga 2 räta.

kofta, cardigan, greekwool, benknappar
Knappar till koftan. 2019-09-17. Foto: ©nini.tjader.2019
Återstod att fästa alla trådar, tvätta och blocka koftan. Och välja knappar. I mitt "knappförråd" (en samling knappar som en gång i världen påbörjades av min mamma och fortsatts av mig) hittade jag ovan ben-knappar som jag köpt och använt en gång på 70-talet i nån kofta. Perfekta i färgen men bar sex av dem med den grå randen. Den sjunde knappen (jag hade 7 knapphål) fick bli utan grå rand.

kofta, cardigan, greekwool, benknappar
Koftan och knapparna 2019-09-17. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan, greekwool
Koftan med knappar, 2019-09-18. Foto: ©nini.tjader.2019
Så var den klar, min off-white kofta. Jag är riktigt nöjd med den. Den sitter bar och är varm och skön. Än är det dock lite för varmt ute för att använda den. Men snart så.

kofta, cardigan, greekwool
Koftan på mig, 2019-09-18. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan, greekwool
Koftan på mig, 2019-09-18. Foto: ©nini.tjader.2019
Nästa projekt är sjalen "Skymning" av Sofia Kammeborn, i ett alpacka-silke garn. En fröjd att sticka med…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar