2019-03-26

Omfärgat

utebänk, utekuddar
Kuddöverdrag innan åtgärd. Foto: ©nini.tjader.2019
Redan i höstas när jag tog in kuddarna till bänken på uteplatsen och tvättade överdragen tänkte jag att jag måste göra något åt överdragen eftersom de var/är/ så urblekta på de sidor som varit i solen.

utebänk, utekuddar, färgning
Kuddöverdrag på väg att bli färgade. Foto: ©nini,tjader.2019
I förra veckan fick jag äntligen tag på färg att färga med i tvättmaskinen. Hittade den på färgavdelningen hos Bauhaus. All in One innebar att man öppnade en påse som innehåller allt för att färga naturfibrer (typ bomull) i tvättmaskin. Man bara öppnar påsen och ställer den bredvid ren och torr textil som ska färgas och så kör man ett tvättprogram på 40°C utan förtvätt.

utebänk, utekuddar
Omfärgade kuddöverdrag. Foto: ©nini.tjader.2019
Som ovan blev resultatet. Visserligen ser man fortfarande de ränder som fanns i det ursprungliga mönstret, men det urblekta är överfärgat och kuddarna är huvudsakligen blå. Dragkedjorna till överdragen och vissa sömmar är fortsatt vita så de är väl inte i bomull.

utebänk, utekuddar
Undersidan av dynan efter färgning. Foto: ©nini.tjader.2019
På undersidan av dynan som var minst urblekt ser man fortfarande den gröna färgen. Men den sidan av dynan kommer även fortsättningsvis att ligga neråt så det kommer man inte att se.

Och som nedan ser kuddarna och dynan ut på plats på bänken på uteplatsen. Bänken är en gammal Ikea-bänk som jag köpte första våren jag bodde här. Än hänger den med. Över vintern täcker jag den med en presenning som skydd. Lite färgförbättring brukar behövas efter varje vinter, men i övrigt har bänken (helt i trä) hållit bra.

utebänk, utekuddar
Omfärgade utekuddar. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar