2019-03-02

Längtan efter grönt

köksfönster, växtgardin
Mina köksfönster. Växtgardin. Foto: ©nini.tjader.2019

Så här års, när snön precis försvunnit (fast det sägs att det ska komma mer imorgon) och inget där ute är grönt än, så är längtan efter grönt svår. Som tur är har jag en del grönt på insidan, i fönstren. I brist på grönska utomhus får det duga så länge. Det är i alla fall något grönt att vila ögonen på.

pelargon, mårbacka
Mårbacka pelargon. Foto: ©nini.tjader.2019
Höststicklingen från min Mårbacka pelargon mår bra och har satt fart och växa. Ursprungligen var det en gren som gick av när jag tog in den stora mårbackan. Länge stod den i en vas med vatten. När den fått mycket rötter fick den flytta till jord och kruka. Den står i ett söder-fönster så sol och värme har den gott om.

pelargon, mårbacka
Mårbacka peleargon, modrplantan. Foto: ©nini.tjader.2019
Mårbackans moderplanta står på byrån i sovrummet med extrabelysning. Västerfönster med tunn gardin för. Den mår bra och har satt igång att växa den också. Hög tid att klippa, ta sticklingar och sätta. Normalt sätter jag pelargonsticklingar direkt i vanlig jord. Och väntar och ser hur mycket som klarar sig. I år blir det rosa pelargoner. Alla mina vita är borta.

aloevera
Minsta aloe veran. Foto ©nini.tjader.2019
Minsta Aloe Veran står i köket. Det är tre plantor i krukan. Och den är inte så liten längre. Jag har en till i vardagsrummet. Den är större.

ampellilja
Ampellilja. Foto: ©nini.tjader.2019
Senaste ampelliljorna (2 stycken) med krulliga blad (som raknar allt mer) mår bra och växer.

bontrosai, pelargon
Doftpelargonen Bontrosai. Foto: ©nini.tjader.2019
Min Bontrosai doftpelargon mår bättre nu när det värsta vintermörkret är över. Jag har fortfarande inte planterat om den och klippt ner den och gjort sticklingar. Men snart så… (Nej, jag säljer inga sticklingar). I vintras tappade den många blad-bollar som först blev bruna och fula. Men nu ser den hyfsad ut och orkar nog med en nedklippning och att bli sticklingar.

ginkgobiloba
Ginkgo Biloba. Foto: ©nini.tjader.2019
Min Ginkgo Biloba har inte många blad, men de som finns är gröna och fina och rätt stora. Hoppas de inte ramlar av… Den är ju bladfällande och brukar börja om med nya blad varje år. Under den period när bladen fallit ser den nästan döed ut i sin nakenhet. Sen kommer bladen efter många om och men. Måste kolla om den behöver ny, större kruka. Brukar ha den utomhus på altanen över sommaren. Den gillade förra sommarens värme och sol. Grannen tycker att den är ful och inget att ha. Personligen tycker jag det är en intressant växt och har inga som helst planer på att kasta den.

hängväxt
Hängväxt. Foto: ©nini.tjader.2019
Den här gröna hängväxten blir bara större och större. Vet inte vad den heter. Men den är grön och dekorativ. Blir tidvis lite solbränd eftersom den hänger i söderfönster. Från början var den en mycket liten växt som jag köpte på Ikea.

pepperomia
Pepperomia. Foto: ©nini.tjader.2019
Den här pepperomian har också vuxit till sig. Det är en av de nyare hängväxter jag har i köksfönstret. Lättskött.

fikonlöv
Fikonlöv. Foto: ©nini.tjader.2019
I vardagsrummet har jag mina tre fikonträd. Så här års är de rätt så glesa eftersom många av dess löv ramlat av. Vilket är helt normalt. Men en del finns kvar. Och de har alla på senare tid vaknat till liv igen och börjat växa med en förfärande fart och skjuta nya grenar och blad.

vardagsrumsfönstret
Vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2019

Fikonträden har jag på altanen under den varma årstiden. Någon gång i slutet av maj brukar jag ta ut dem. I övrigt är det ovanligt lite växter i fönstret i vardagsrummet just nu.

monstera, monkeyface
Monstera Monkey Face. Foto: ©nini.tjader.2019
Mina Monstera Monkey Face, har vuxit sig stor poch lång. Den har fortfarande små blad med dekorativa hål så som den ska ha. Men att det var en slingerväxt hade jag inte klart för mig när jag köpte den.Visserligen vet jag att även vanlig Monstera är en slinger/klätterväxt om den får växa fritt (har sett det i en trädgård i Lissabon, Barcelona för många år sen). Men jag trodde inte att just Monkey Face skulle få så långa slingor. Just nu ligger de hoprullade unt och i krukan, men jag kommer att leda upp dem runt vardagsrumsfönstret snart, via en lång stödpinne.

kaktus, suckulent, hawortia
Två av mina kaktus/suckulenter i sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
I sovrumsfönstret har jag också lite grönt. Här min näst äldsta kaktus till vänster och en hawortia som jag bytt till mig från en granne som fick en aloe vera i utbyte. Finns några till i det här fönstret som är ett västerfönster.

Så länge det enda som växter utomhus är någon enstaka snödroppe och bladen till det som ska bli krokus får man hålla till godo med inomhusgrönskan. Ett tag till så…

snödroppe, snowdrop
Snödroppe 2019-03-01. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar