2019-03-16

Mårbacka, Bontrosai och fikonträd

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Så var det då hög tid att klippa ner stora Mårbackan och göra sticklingar av den. Den har stått här på byrån i sovrummet över vintern i vanlig rumsvärme med extra belysning. Västerfönster med tunn gardin mot fönstret.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Nyligen satte den igång att växa och blev tanig och svajig så att de allt för långa grenarna lade sig ner och jag fick peta upp dem i princip varje dag för att de inte skulle gå av. Så hög tid att klippa ner…

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Klippt från Mårbackan, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Det blev en hel del avklippt. Och innan någon får några ideér så vill jag bara säga: JAG SÄLJER INTE STICKLINGAR. Jag tänker behålla dem själv. Någon kanske jag ger till grannen beroende på hur de överlever och kommer igång.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka efter klippning, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Några kanske tycker att jag sparat för mycket på moderplantan. Men det är med flit. Den behövde klippas, inte slaktas. Även så här kommer den att få nya grenar ovh tätna till.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka efter klippning. 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu är den luftig och ser lite naken ut.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Avklippta blad från Mårbackan, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Så här (ovan) mycket blad blev avklippta från det som blev sticklingar.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Sticklingar i vatten, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
På grund av min jobbiga förkylning orkade jag inte göra mer med sticklingarna där och då så de fick mellanlanda i en vas med vatten. Jag sätter annars aldrig pelargonsticklingar i vatten. Jag sätter dem direkt i jord och krukor. Enligt min erfarenhet fungerar det bäst.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka stickling, 2019-03-15. Foto: ©nini.tjader.2019
Igår planterade jag sticklingarna i jord och krukor.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka stickling, 2019-03-15. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag har varierat antalet sticklingar i krukorna beroende på sticklingarna storlek och krukornas storlek. Det är från 1, till 2, till 3 sticklingar i varje kruka.

Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka sticklingar, 2019-03-15. Foto: ©nini.tjader.2019
Mårbacka, pelargon, sticklingar
Mårbacka moderplanta och sticklingar, 2019-03-15. Foto: ©nini.tjader.2019
I de här små krukorna är det tre sticklingar i två av dem och två i en av dem. Den stora Mårbackan behöver få påfyllt med ny jord uppifrån. Och få lite näring. En annan dag…

bontrosai, pelargon
Toppen på min Bontrosai, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Även min Bontrosai doftpeleargon har länge väntat på att bli nerklippt. Den har vuxit rakt upp och blev riktigt hög.

bontrosai, pelargon
Avklippta delar av min Bontrosai, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag kapade Bontrosai på två ställen och fock på så sätt två sticklingar av den. Och moderplantan fick en mer "normal" längd. Den har ju förgreningar och jag hoppas på fler.

bontrosai, pelargon
Bontrosai efter klippning, 2019-03-13. Foto: ©nini.tjader.2019
Orkade inte där och då plantera om huvudplantan från Bontrosai, men det behövs det också.

bontrosai, pelargon
Två nya små Bontrosai, 2019-03-16. Foto: ©nini.tjader.2019
Men idag fick Bontrosai moderplanta en ny kruka och ny jord.

bontrosai, pelargon
Bontrosai, moderplantan. 2019-03-16. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu ser den större Bontrosai mer proportionerlig ut och jag hoppas att den ska förgrena sig mer. Nya krukor och nya plantor förorsakar alltid om-organisation i fönstren för att få rum.

köksfönster, kitchenwindow, växtgardin
Ena köksfönstret, 2019-03-16. Foto: ©nini.tjader.2019
Tradescantian ovan har blivit väldigt stor. För stor för att hänga. Och nu även för bred för att kunna stå på mina jättesmala fönsterbrädor. För tt få rum med en av Mårback-sticklingarna och den omplantera Bontrosai fick Tradescantian flytta ner på pallen där Aloe Veran normalt brukar stå. Den senare är tung och bred åt alla håll och därför lite problematisk. Men det gick att få dit den genom att ställa kruka på kruka så den kom upp en bit.

fikonträd, figtree
Fikonträd, 2019-03-15. Foto: ©nini-tjader.2019
När jag ändå höll på och klippte gick jag också lös på tredje fikonträdet… en pinne som fått nya blad och vuxit ca 40 nya centimeter på sista tiden. Sticklingar från fikonträd sätter jag i vatten. Det tar ett tag men det brukar fungera. Det som blev kvar efter klipp står kvar i krukan. Jag klippt just ovanför den lilla grenen på plantan. Toppen står i vatten i en vas. Båda står på blombänken framför vardagsrumsfönstret. Går det så går det. Med lite tur kanske ursprungsplantan får mer grenar och sticklingen rötter.

fikonträd, figtree
Stickling av fikonträd, 2019-03-15. Foto: ©nini.tjader.2019
De andra två fikonträden har också vaknat efter vintervila och börjat skjuta nya grenar och blad. Lite glesa är de efter vintern inomhus, men de lever. Det är långt kvar innan de får komma ut på altanen vilket brukar vara cirka slutet av maj.

By the way, den gamla höststicklingen av Mårbacka tänker jag inte klippa ner. Den växer så fint just nu. Den står i södra köksfönstret och har sällskap av två sticklingar från mina gamla doftrankor (en dog och en gav jag bort). De var 4 från början men bara två har överlevt och har precis börjat växa

mårbacka, pelargon, doftranka
Mårbacka, höststicklingen, 2019-03-16. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu är det bara att vänta. På våren och värmen och att förkylningen ska gå över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar