2018-10-06

Begravning och gravar


nackakyrka
Nacka Kyrka. Foto: ©nini.tjader.2018

I torsdags var jag på kusin Lillemoo (Lundberg) begravning i Nacka Kyrka. Lillemoo blev 86 år. En hel del folk var på begravningen. Tre grupper som jag upplevde det. En med äldre personer som jag förmodar var hennes bekantskapskrets, en med scouter klädda i scoutdräkter (Lillemoo var aktiv i scouterna), och en med familjen. Som kusin ingick jag i familjegruppen.

kerstin, harold
Kusin Kerstin och Harold Allen (Karins make). Foto: ©nini.tjader.2018
Vi samlades utanför kyrkan innan.

sunelindblad
Kusin Sune, bror till Lillemoo. Foto: ©nini.tjader.2018
Det var en solig och kall höstdag.

allens, harold, carin, jayson
Harold, Carin och Jayson Allen utanför kyrkan före begravningen. Foto: ©nini.tjader.2018
Sen gick vi in i kyrkan och begravningen gick sin gilla gång.

lillemoo
En ung Lillemoo.
lillemoo, karin, sune
Lillemoo, Karin, Sune. Lindblad syskonen.

kusinerna
Kusinerna på mammas sida. Stående bakre raden från vänster: Jag, Karin och Anita. Sittande från vänster: Gun, Kerstin, Evy och Lillemoo. Och sittande främre raden: Olle och Sune.
Att träffa en del av kusinerna igen var trevligt. Lillemoo träffade jag senast 2010 på den kusinträff vi då hade hemma hos kusin Kerstin. Bilder finns här:
<https://www.facebook.com/media/set/?set=a.465252033372&type=3>

lillemoo
Lillemoo september 2010. Foto: ©nini.tjader.2018
Det var en fin begravning, bra präst, fin levande musik och sång. Mycket traditionellt. Uppskattades av alla som var där.

lillemoo, kista, nackakyrka
Lillemoos kista. Foto: ©nini.tjader.2018

kistblommor
Kistblommorna utanför kyrkan efter begravningen. Foto: ©nini.tjader.2018
Efteråt förtäring och kaffe med tårta i församlingssalen bredvid.

carin, jayson
Kusin Karin och Jayson (son). Foto: ©nini.tjader.2018

per-arne, anica, sune
Per-Arne, Anica, Sune. Foto: ©nini.tjader.2018
sune, harold
Kusin Sune och Harold, Karins man. Foto: ©nini.tjader.2018
Efter begravningsförtäringen tog kusin Kerstin och  jag en promenad på kyrkogården. Nacka kyrkogård är en gammal och fin kyrkogård. En stor del av min släkt är begravd här.

grav
Lundbergs-graven. Foto: ©nini.tjader.2018

Här kommer Lillemoo att gravsättas, hos sin man Arne.

Släktens och föräldrarnas gravar

Kusin Kerstin och jag tittade också in hos gravarna till våra gemensamma släktingar.

grav
Titus och Tekla grav på Nacka Kyrkogård. Foto: ©nini.tjader.2018
I graven ovan vilar min mormor och morfar (det vill säga kusin Kerstins farmor och farfar). Jag kände dem aldrig. Jag var inte född när mormor gick bort och bara ett år gammal då morfar gick bort. Mamma var yngst i syskonskaran.

alfochena, grav
Alf och Ena grav, Nacka kyrkogård. Foto: ©nini.tjader.2018
Den här graven är kusin Kerstins föräldrars, morbror Alf och moster Ena.

grav
Farmors syster med familj. Foto: ©nini.tjader.2018
I graven ovan vilar farmors äldsta syster och hennes familj. Stenen ser alldeles nyrenoverad ut. Måste ha gjorts i samband med Johnnys begravning.

Men var vilar farmor? Jag vet att hennes namn inte står på den grav hon vilar i. Jag hade för mig att det var i Samuelsson-graven? Har mailat Nacka kyrkogårdsförvaltning och frågat. Farmor gick bort 21 januari 1960.

alicegrav, oskargrav, grav
Alice och Oskar Tjäder grav på Nacka kyrkogård. Foto: ©nini.tjader.2018
Och här ovan är mammas och pappas grav. Ska den se ut så här? Jag levde i tron att om jag betalar för skötsel av graven så ska de åtminstone hålla stenen ren… Uppenbarligen inte. Vem ansvarar för det? Är det jag? Är det kyrkogårdsförvaltningen? Har mailat dem och frågat. Lite svårt för mig att ta hand om. Jag bor i Tumba, är inte bilburen. Även om det nu blivit lättare att ta sig dit sedan tvärbanan går till Sickla, så tar det i alla fall cirka 1,5 timme dit och lika mycket tillbaka med kollektivtrafiken. Visserligen betalar jag billigaste möjliga gravskötsel, men hur mycket är det att sköta här? Har mailat kyrkogårdsförvaltningen, med bild och frågat. Får se vad de svarar. Så här kan det ju inte se ut. Näst intill omöjligt att läsa texten. Gravrätten här är för alltid och inte begränsad. Då vore det ju fint om man kunde läsa texten på stenen…

När det blir min tur

När det blir min tur vill jag varken ha någon begravning eller någon grav. Tydligen kan man ha det så nu för tiden. Sprid mig för vinden. Inga kristliga begravningsritualer och/eller gravar som någon ska betala underhåll för. Jag tillhör ju inte svenska kyrkan. Den lämnade jag på min 18-årsdag.

Begravningar får en att tänka på sånt här. Jag har varit på sammanlagt sex (6) begravningar inklusive Lillemoos. Först farmors, sen mammas, sen pappas, sen Jannes brors, därefter Ullas make Feri. Och nu Lillemoos. Pappas begravning organiserade jag. Det var en borgerlig begravning (inte uppskattat av en del släktingar, men av hans gamla vänner som visste hur pappa tänkte och tyckte).

Borde kanske fylla i det där vita arkivet… blir ju inte yngre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar