2018-09-24

Nu flyttar vi in

krujkväxter
 Blommor inne och på uteplatsen 2018-09-20. Foto: ©nini.tjader.2018

Nu flyttar vi in

Det blev en något tidigare inflytt av krukväxter från uteplatsen än jag hade tänkt mig och än vad det brukar vara. Det berodde på stormen Knud, som till sist inte blev så förfärlig hos mig som förväntat. Visst var det hårda vindar och kastbyar, men inte så hårt som de varnat för.

Därför tog jag in de krukor jag inte ville skulle fara i backen och/eller växten blåsa sönder. Alternativt ställde jag ner dem på golvet på uteplatsen där de inte är ett sånt vindfång som när de stod på altanräcket.

vildvin, rosbåge
Rosbåge med vildvin. Foto: ©nini.tjader.2018
Rosbågen med vildvin blev jag tvungen att knyta fast bättre i altanräcket eftersom den höll på att flyga iväg vid de första hårda vindarna. Den andra bågen med kaprifol står stadigare. Men det beror på kaprifolerna som själva håller fast den.

sticklingar
Sånt som gått av. Foto: ©nini.tjader.2018
En stor gren på min Mårbacka pelargon gick av i flyttandet på grund av blåsten. Den står nu i en vas på köksbordet. Med lite tur kanske den får rötter… Inte för att jag behöver ännu en Mårbacka…

mårbacka, pelargon
Mårbacka pelargon. Foto: ©nini.tjader.2018
"Resten" av Mårbacka pelargonen står än så länge kvar ute på uteplatsen. Har bara flyttat den från bordet till en pall. Snart måste den in. I natt ska det bli bara +4°C sägs det. Det klarar pelargonerna, men så mycket lägre temperatur är att utmana ödet om jag ska ha kvar den.

köksfönster, köksplantor
Mina två köksfönster idag. Foto: ©nini.tjader.2018
I köket står numera mina två Bontrosai pelargoner. Var rädd att de skulle blåsa av om de var kvar ute. Har även flyttat in palettblads-krukan. Den behöver man vakta. Blir snabbt torr inomhus.

caliente, pelargon
Plantagens röda. Foto: ©nini.tjader.2018
Till ena köksfönstret har jag också  tagit in Plantagens röda pelargon, en calliente har jag för mig den heter om jag minns rätt. Som alltid när man tar in pelargoner från utelivet får man räkna med en massa vissna blad som man får ta bort. Och blommorna kommer att skräpa ett tag. Överlever den så gör den. Om inte så åker den ut.

pelargon, ginkgobiloba
I vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2018
I vardagsrumsfönstret står nu också en röd hängpelargon och min ginkgo biloba. Den senare har varit helt naken, inga blad, på hela sommaren, men nu börjar de komma. Den ser fortfarande lite naken ut, men det kommer blad lite varstans på den.

fikonträd, picoteepink
Fikonträd och picotee pink. Foto: ©nini.tjader.2018
Min picotee pink pelargon har också fått flytta in för att blommorna inte skulle blåsa bort. Likaså har de tre fikonträdet fått komma in när det blåste som värst. De får nu stanna inne. Ska bara sätta dit belysningen till dem också… De har vuxit mycket nu på sistone och har många nya blad.

Picotee Pink pelargonen ( årets pelargon 2018) ser fin ut just nu. Vi får se hur den klarar inomhusvistelsen. Där den står nu blir det för mörkt. Jag kommer att slakta min sista doftranka i fönstret på bilden ovan (men utanför bild). Då hoppas jag få rum med Picotee Pink i fönstret.

oregano
Oregano i boxen. Foto: ©nini.tjader.2018
Efter att ha skördat oreganon, och hängt in i klädkammaren på tork, fick de sex oreganoplantorna (varav en från boxen i bakre trädgårdsdelen) alla mellanlanda i den box där rabarbern tidigare växte. Efter vintern får vi se hur många oreganoplantor som överlevt. Då flyttar jag dem till annat ställe. Här ska vi ha något annat nu när rabarbern inte bor  här längre.

Boxen i den bakre trädgårdsdelen kommer jag snart att flytta. Det känns lite olustigt att ha den ståendes mitt i utblåsten från radonsugen…

rabarber
Rabatt två, numera med rabarber. Foto: ©nini.tjader.2018
Ovan syns rabatten som nu innehåller de två rabarberplantorna. Vi får se om de överlever och om de tänker bli större än de blev i boxen. Annars finns här bara två tulpaner och en allium…Innan något mer planteras här vill vi se om rabarbern alls kommer upp i vår…

attarofroses, pelargon
Attar of Roses pelargon. Foto: ©nini.tjader.20187
Min Attar of Roses pelargon står fortfarande kvar på uteplatsen. Den klarade blåsten bra där i hörnet. Men den måste ju också inomhus om jag ska övervintra den. Problemet är bara var jag ska ställa den… Nej, jag har inga tillräckligt varma förråd eller garage eller liknande. Det är bara normal rumsvärme som gäller.

lavendel
Lavendel. Foto: ©nini.tjader.2018
Lavendeln som stod på bordet på uteplatsen står just nu på ryggen till bänken på uteplatsen eftersom det är soligaste och varmaste platsen. Den kommer att flytta ner i jorden inom kort tillsammans med de övriga lavendel vi redan har. Lavendeln är just nu på andra blomningen. När första blomningen var över klippte jag av blommorna. Sen kom det nya.

vitapelargoner
Vita pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2018
Vad jag ska göra med mina vita pelargoner vet jag inte för närvarande. Dels har jag de ovan i den stora krukan. Det är årets sticklingar, sex (6) stycken i en och samma kruka. Även om jag skulle ta upp plantorna och plantera var och en i varsin egen kruka så kvarstår problemed var de skulle kunna övervintra inomhus.

vitapelargoner
Vita pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2018
Sen har jag tre vita pelargoner till. De ursprungliga plantorna där två är övervintrade en gång, och en två gånger.

vitpelargon, granplanta
Vit pelaregon, moderplantan. Foto: ©nini-tjader.201§8
De tre äldsta ska in. Förra vintern tillbringade de i sovrumsfönstret och det ska de få göra i vinter igen. Där står just nu en ganska stor Karlbergare som jag måste hitta en annan lösning till. De här vita pelargonerna är en bra sort (okänd för mig) som klarar det mesta i form av värme, sol, torka, ösregn och övervintring inomhus i rumsvärme.

Min lilla granplanta (ovan) har också vuxit över sommaren och borde väl kanske grävas ner nånstans… men var?

klätterhortensia
Klätterhortensia. Foto: ©nini-tjader.2018
Klätterhortensian på uteplatsens baksida har fortfarande gröna blad. De har bara börjat gulna lite. Jag väntar på att de ska bli helt gula och falla av. Jag behöver fortfarande olja in plankets baksida där den växer…

olja
Olja till planket. Foto: ©nini.tjader.2018
Vill helst inte olja in medan klätterhortensian fortfarande har blad. Dels är bladen ivägen. Och ingen av mina växter är förtjust i den svartpigmenterade oljan utan mår ganska dåligt av den. Därför har jag väntat med att göra just den här delen av planket. Men jag kan ju inte vänta hur länge som helst. Då riskerar det att bli för kallt.

Kylan har börjat komma. Vildvinet på bågen utanför har börjat rodna. Det är vackert. Hösten ÄR här. Långsamt, långsamt flyttar vi in, både växterna och jag.

vildvin
Bågen med vildvin. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar