2018-09-01

Fritters med zucchini/squash och halloumi

fritters, zucchini, halloumi
Fritters i stekpannan. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag gillar fritters av zucchini och halloumi. Har gjort det förr och häromdagen gjorde jag det igen. Kom dock inte ihåg vilket recept jag hade använt senast så googlade runt och hittade det här (minns inte var) som jag använde.

Ingredienser (12 st)

  • 500 gram squash/zucchini + salt
  • 150 gram halloumi (jag använde 200 gram eftersom det var vad förpackningen innehöll
  • 2 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk (jag använde laktosfri standard-mjölk)
  • 1 dl finskuren grön lök, dvs purjo eller salladslök (jag använde purjo)
  • 2 msk finhackad persilja

Gör så här

  1. Riv zucchinin/squashen på rivjärnets grova sida och lägg det i ett durkslag över en bunke och strö över salt (inte för mycket, ungefär en tesked). Saltet är för att zucchinin/squashen ska släppa vätska och inte vara så vattning senare i tillagningen. Rör om i durkslaget och ställ åt sidan i minst to minuter.
  2. Riv halloumin grovt och ställ åt sidan.
  3. Bland en tjock smet av ägg, mjöl, bakpulver och mjölk och försök få den helt klumpfri.
  4. Krama ur så mycket vätska du kan från squashen/zucchinin. Använd rena händer eller tryck med en träslev eller en gaffel.
  5. Blanda squash/zucchini och halloumi, lök och persilja i smeten.
  6. Hetta upp olja (jag använder olivolja) i en stekpanna och klicka i smeten. Tryck ut den till så platta plättar som det går. Servera heta med en enkel kall sås eller röra på youghurt eller creme fraiche. Jag gjorde en snabb, kall sås på creme fraiche och mild ajwar som fungerade bra till dem. 

(Ursprungsreceptet är av Katarina Ekeström).

ajwarsås
Ajwar och creme fraiche sås. Foto: ©nini.tjader.2018
PS. Det fungerar även att äta dem kalla dagen därpå, antingen med sallad eller på en smörgås, tillsammans med skivade tomater. Jättegott faktiskt.

fritters, zucchini, halloumi
Fritters med zucchini och halloumi. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar