2018-09-11

Årets äpplen


äpplen, apples
Äpplen. Foto: ©nini.tjader.2018

I år är ett riktigt äppelår. Till skillnad mot förra året då de flesta inte fick några äpplen alls. Jag har inget äppelträd. Men jag har en granne som har en bekant som har flera stora och gamla träd på sin tomt. Där får vi plocka gratis. Både äpplen och plommon när skörden är stor. Senast var för tre år sen. Tack för alla gratisäpplen och gratisplommon Johanna!

Vad det är för sorts äpplen har jag ingen aning om.

äpplen, apples
Äpplen. Foto: ©nini.tjader.2018

Så vad har jag gjort av alla äpplen?


Äppelmos så klart. Receptet finns här. Där använde jag billiga polska äpplen men det går naturligtvis lika bra med vilka äpplen som helst. Med mald kanel och vaniljpulver.

Äppelchutney naturligtvis. Receptet finns här. (Rababerchutneyn från juni tog precis slut). Jag älskar chutney till grillat/stekt kött eller burgare.

Frysta äppelklyftor med skal. Stoppar dem som de är i en fryspåse och direkt in i frysen. Bra till äppelpaj eller annat tillagat där äppelbitar ska ingå där det inte gör mågot att skalet finns med.

Frysta äppelklyftor utan skal. Skalar och kärnar ur och stoppar dem som de är direkt i en fryspåse och in i frysen. Bra till äppelpaj och annat tillagat där äppelbitar ska ingå. Eller i en smoothie.

Äppelpaj/äppel- och rödavinbärspaj. Receptet finns här. Jag använder i princip det här receptet till alla sorters pajer med frukt och/eller bär i eller blandningar av frukt OCH bär. Just för äpplen finns även det här receptet som jag gör ibland.

äpplen, apples
Skalade äpplen. Foto: ©nini.tjader.2018
Har skalat och skalat och skalat. Min potatisskalare börjar nu tröttna och bli slö. Måste snarast köpa en ny potatisskalare.

äpplen, apples
Urkärnade äpplen. Foto: ©nini.tjader.2018
Och kärnat ur och kärnat ur.

Jag har en urkärnare, men på slutet när jag skulle göra klyftor till frysen, övergav jag urkärnaren och skar helt enkelt klyftor direkt.

äpplen, apples
Äppelskal och kärnhus. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag fryser äppelklyftorna som de är, med eller utan skal, i Ikeas minsta självförslutande plastpåsar. Inget socker eller annat med dem. Gör inte för stora påsar. Det är bra om man gör slut på hela innehållet i påsen när man tar ut den ur frysen.

äppelklyftor, appleslices
Äppelklyftor för frysen i plastpåsar. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag fryser även en del av den äppelmos jag gjort i Ikeas plastpåsar. Portionspåsar lagom till 1-2 portioner gröt.

äppelmos, applesauce
Äppelmos för frysen, i plastpåsar. Foto: ©nini.tjader.2018
Men en del av äppelmoset har gått i burkar.

äppelmos, applesauce
Äppelmos på burk. Foto: ©nini.tjader.2018
Äppelmoset på burk går i kylskåpet. Måste börja äta havregrynsgröt med äppelmos igen. Årstiden är rätt nu för grötfrukost.

Bandet till min DYMO tog slut när jag hade gjort äppelmos så två av burkarna har en mycket liten märkning på locket. Köpte nytt band igår. Dyrt. Ett litet sketet DYMO-band gick på 100 kr!

äppelchutney, applechutney
Äppelchutney. Foto: ©nini.tjader.2018
Äppelchutneyn blev tre burkar. Även den borde stå i kylskåpet, men just nu står de ute i rumsvärmen. Finns helt enkelt inte plats för den i kylskåpet. Men så länge burkarna inte är öppnade bör de klara vanlig rumsvärme (nu när det inte längre är +33°C i köket som det var för inte så länge sedan).

äppelpaj, applepie
Äpple- och rödavinbärspaj. Foto: ©nini.tjader.2018
Mitt i allt jobb med äpplena gjorde jag även en äpple- och rödavinbärspaj. Det går inte åt mer än cirka 2 äpplen till en sån här paj så det tärde knappast på äppelförrådet… Använder alltid  äpplen med skal till pajen. Vill man inte ha skal med så skalar man äpplena förståss.

Nu är äpplena äntligen slut och alla har bearbetats på något av ovanstående sätt.

Vill du ha fler äppelrecept? Gå i så fall till den här sidan från min jättegamla webbplats där jag samlat en massa äppelrecept som jag inte lagt in på bloggen än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar