2018-10-23

#denrundafilten

denrundafilten
#denrundafilten 2018-09-23. Foto: ©nini.tjader.2018


Den runda filten

#denrundafilten är ett projekt initierat av Tantkofta till förmån för PlanSverige för flickors rättigheter.

Länkar till mönsterbeskrivningen och beskrivning av projektet hittar du här.

Jag har länge följt Tant Kofta, både på Instagram och via hennes egen webbsida och blog. Detta för att jag är en sticknörd. På så sätt blev jag informerad om #denrundafilten.

Tyckte det såg roligt ut och funderade ganska länge på om jag skulle delta eller inte. När sommaren var över (eller snarare sommarvärmen) bestämde jag mig för att även jag skulle sticka #denrundafilten.

Jag hade (och har fortfarande) mycket restgarner/upprepningsgarner i 100% ull. En ull så stickig att jag inte ville ha den som koftor/tröjor eller liknande eftersom den just sticks. På 70-talet då den senast användes fanns inte så många andra alternativ än stickig ull när man ville sticka med ull. Men en filt som man inte har närmast huden borde ju gå bra. Så jag satte igång den 23 september 2018.

denrundafilten
#denrundafilten 2018-09-28. Foto: ©nini.tjader.2018
Garnet är ganska tjockt och jag använde rundsticka nummer 5 så till att börja med gick det ganska snabbt framåt. Vartefter rundeln blev större bytte jag upp mig i längd på rundstickorna. Jag började med ett par strumpstickor, sen 40 cm rundsticka, sen 60 cm rundstick, sen 80 cm rundsticka och det blev till sist en 150 cm lång rundsticka. Man behöver i övrigt 16 stickmarkörer för att markera var ökningarna (vart fjärde varv) ska göras. Markörerna flyttar man med uppåt vartefter man stickar.

Det mörkgrå garnet är upprepat från en långkofta jag stickade en gång i världen. Bra garn men stickigt. Kilafors om jag minns rätt.

Det ljusblå garnet är upprepat från en kofta jag gjorde en gång i världen men nästan aldrig använde för att den var så stickig.

Det off-white garnet är mitt grekiska garn som är äkta fet naturull som jag älskar och har haft som en väst som jag repat upp, en kofta som jag repat upp och som jag nu har som en varm v-tröja. Det är mjukt och varmt. Ett bra ull-garn.

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-06. Foto: ©nini.tjader.2018

Och det var ROLIGT att sticka den även om varven blev längre och längre och längre.

Enligt mönsterbeskrivningen ska det vara en rand med "pluppar" när man byter färg. Jag försökte mig på det i den första randen med blått och vitt men fick inte till det. Det blev något helt annat, men det fick duga. Försökte mig på det igen lite längre in på arbetet, men lyckades inte då heller. Vet inte vad jag gör för fel med "plupparna".

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-10. Foto: ©nini.tjader.2018
Istället för "plupparna" enligt beskrivningen gjorde jag diverse andra mönster. Det blir ju småtradigt att bara sticka slätstickning så mönstren kom till vartefter, liksom färgbytena och emellanåt flerfärgsmönster. Ingen beskrivning för dem. Helt fritt ur mitt huvud.

denrundafilten
Trasig rundsticka. Foto: @nini.tjader.2018
Den 10 oktober 2018 gick min längsta rundsticka, en KnitPro 150 cm nummer 5, av. Mitt eget fel. Allt dragande och baxande av flera hundra maskor runt rundstickan blev för mycket för den. I ena änden gick den av i fästet mellan kabel och topp. Älskar de här stickorna. De är SÅ sköna att sticka med. Och så är de vackra och av trä (toppen alltså).

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-10. Foto: ©nini.tjader.2018
När längsta rundstickan gick av var filten ca 61 cm från mitten till kanten, dvs ungefär 120 cm tvärs över.

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-10. Foto: ©nini.tjader.2018
Inte kunde jag sluta sticka där och då… Jag ville ju bli klar med filten. Så jag beställde ny lång rundsticka (från Hobbii.se) och grävde fram andra, kortare rundstickor och fortsatte sticka på filten.

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-16. Foto: ©nini.tjader.2018
Ett tag mot slutet hade jag fem (5) olika långa rundstickor igång runt filten. Bökigt, men det gick. Kunde ju inte bara låta filten ligga tills nästa långa rundsticka skulle anlända i posten.

I början på den sista ljusblå randen försökte jag mig på "plupparna" igen. Och lyckades! Dew blev som de skulle. Så vid nästa rad, den sista vita ovan, försökte jag mig på dem igen. Och misslyckades igen. Det blev något helt annat än "plupparna". Men det fick vara så. Det blev ju i alla fall någon slags mönster…

I det här läget bestämde jag mig för att det fick räcka nu, storleksmässigt. Samma dag anlände nya, långa rundstickan i posten, men jag bytte inte så här på sluttampen. Men jag bytte till rött ullgarn (som förmodligen även det ingick i någon tröja för länge sedan, troligen flerfärgsmönstrad). Hade hela tiden jag stickade filten haft en bild av att de sista varven skulle ha en avvikande färg. Det fick bli rött.

Som kant stickade jag ett antal varv rätstickning (dvs vartannat varv rätt, vartannat varv avigt eftersom det stickades på rundstickor). När jag hade en "lagom" bred kant i rött, avmaskade jag löst den 2018-10-17.

denrundafilten
#denrundafilten 2018-10-17. Foto: ©nini.tjader.2018
Den slutliga storleken blev cirka 170 cm bredd för hela filten. Varm och skön att ha i knät nu när det blivit kallare. Varm och skön att svepa om sig i vinter. Och när den inte används, ligga i fotänden på sängen eller i soffan.

Återstår "bara" att fästa alla trådar på baksidan och "blocka" den. I mitt fall innebär det att jag fuktar den med vattenspray och stryker den med ångstrykjärn på ganska låg värme tills det blir torrt, bit för bit. Jag har ingen plats att blocka den på riktigt. Men något slätare vill jag att den ska bli, och att den röda kanten inte ska rulla in sig som den gör just nu.

Det är många lösa trådar där på baksidan… en annan dag.

När jag skulle ge mitt bidrag till Plan Sverige när jag hämtade beskrivningen hos Tant Kofta så misslyckades betalningen. Nu gjorde jag ett nytt försök att ge ett bidrag. Nu lyckades det. Minimibelopp för varje filt du stickar är 50 kr för flickors rätt. Det har till och med en fattig pensionär som jag råd med. Det är naturligtvis fritt fram att betala mer om man vill det och har råd.

denrundafilten
#denrundafilten klar, 2018-10-17. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar