2017-07-31

Man måste bara ha en uteplats…

uteplatsen
Kom in, kom in till min uteplats. Foto: ©nini.tjader.20167
Min uteplats på marknivå är cirka 2 meter x 4 meter stor. Den har en grind ut till trädgården i en av kortändarna, en högre plankvägg i den andra kortväggen och dörr ut på mitten av väggen från vardagsrummet. Ovanför en del av uteplatsen finns golvet till grannens ovanpå balkong. Det ger delvis skydd från regn vid dörren och vid vardagsrumsfönstret. Min uteplats har söder-västerläge med sol från cirka 11:30 till runt 19-tiden. Inget för morgonpigga som vill äta frukost ute i solen, men det passar mig. Jag är inte morgonpigg.

Jag skulle aldrig vilja bo någonstans där det inte finns en uteplats eller en någorlunda stor balkong. Jag är beroende av att kunna gå ut och att sitta ute och läsa och fika. En uteplats måste därför ha relax-hörna, stolar och bord för minst två personer och naturligtvis plats för växter.

uteplatsen
Min uteplatssoffa och utgången till trädgården. Foto: ©nini.tjader.2017
Under fönstret till vardagsrummet har jag placerat en liten, svart träsoffa som jag köpte på Ikea första året jag bodde här. Dynan och kuddarna hade Ikea inte förrän året därpå. Soffans rygg har som en hylla där det är möjligt att placera krukväxter. Jag älskar den här soffan (som inte längre säljs av Ikea).

På golvet har jag två svart-vita plastmattor från Indiska. Golvet är annars betongplattor vilket inte är så skönt att gå barfota på. Plastmattorna är behagligare. Och de tål regn och rusk. Jag tar in mattorna över vintern. Soffan står kvar ute, men täckt av en presenning över vintern. Då och då behöver man förbättra färgen på den, men i år gjorde jag ingen reparationsmålning.

uteplatsen
Plantor på ryggen till soffan. Foto: ©nini.tjader.2017
På ryggen till soffan på uteplatsen står just nu från vänster till höger en doftpelargon från en stickling från förra årets doftpelargon, Concolour Lace. Därefter min Ginkgo Biloba som äntligen kommit till liv igen efter att den tappade alla löv över vintern inomhus. Förhoppnings vis behåller den dem ett tag när jag senare flyttar in den inomhus igen.

Därefter kommer två stycken rosmarin. Den vänstra är inne på sin tredje sommar efter två vintrar inomhus, den andra är på sin andra sommar efter en vinter inomhus. Just den senare har nu blommat sedan någon gång i mars till humlornas och binas stora glädje så här års. Jag klipper båda regelbundet eftersom jag använder rosmarin på klyftpotatis i ugn (som jag älskar).

uteplatsen
Uteplatsens hörn mot trädgården. Foto. ©nini.tjader.2017
I hörnet ut mot trädgården har jag en OMAR-hylla från Ikea som jag haft i många år. Suverän hylla. Jag köpte den redan när jag bodde i Vårby Gård och den fick flytta med hit hösten 2009. Den har alltid stått utomhus och den tål det. Jag lagrar blomkrukor och fat i den och ställer krukväxter ovanpå den. Just den här har en hållare för trädgårdsverktyg på ena kortsidan och en liten låda som går att dra ut under översta hyllan.

Utanför hörnet växer en gul kaprifol som har blivit alldeles för stor  och numera hänger över det här hörnet som en sufflett… Ska jag kanske klippa ner den?

På hyllan står just nu en rosa, väldoftande nejlika och två olika sorters oregano – som i år inte blivit så stora som jag hade förväntat mig. De har växt dåligt. Nedanför på en pall står en basilika, som varit riktigt problematisk från dag ett. Köpte den hos Plantagen på trädgårdsmässan i våras. Riktigt dålig kvalitet. Delar av den bara tvärdör rätt som det är. Just nu ser den fin ut på bild… Den står där den står för att få skydd från det blåsiga väder vi haft i sommar.

uteplatsen
Bordet på uteplatsen. Foto. ©nini.tjader.2017
Mittemot dörren ut från vardagsrummet finns ett bord, FALSTER från Ikea (jag ser inte det här lilla bordet i sortimentet längre), och två svarta stolar, VÄSMAN, också från Ikea. Bord och stolar står utomhus hela vintern.. De tål både snö och is och kyla helt perfekt. Det roliga med stolarna är att den ena köpte jag redan när jag bodde i Vårby Gård, den andra när modellen plötsligt återkom i Ikeas sortiment. Man sitter skönt i dem med eller utan dyna (fast man blir randig utan dyna). Och eventuellt regn (och snö) faller rakt igenom sitsarna. Väldigt bra för utestolar.

På bordet varierar blomkrukorna. Just nu står där en "Plättar i luften" – som är sex riktigt små plantor från Plantagen – och ett myrten.träd som jag köpte på trädgårdsmässan i våras. Myrten-trädet blommar fint. Till vintern åker båda in inomhus.

På räcket står bland annat just nu en bordstomat, Florida Petit, från Hornbach. Jag äter dess tomater som godis vartefter de mognar. Där står också en mindre aloe vera som inte riktigt gillar att stå utomhus. Jag har fler krukor än så på räcket.

uteplatsen
Ett hörn av uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2017
I ena hörnet av uteplatsen, mot det högre planket har jag en svart Ikea-stol, Ikea PS Vågö. Har haft den i några år nu. För att den ska vara skön att sitta i behöver man två kuddar, en att sitta på och en för ryggen. Stolen har ett avrinningshål i botten så eventuellt regn rinner av och det är lätt att spola av den. Över vintern förvarar jag den i cykelförrådet tillsammans med grillen och andra utemöbler från trädgården.

Jag förvarar trädgårdsslangen under stolen. Har inget vattenuttag på trädgårdssidan så slangen drar jag in genom vardagsrummet till badrummet när jag behöver vattna. Det är en lång slang. Köpte till 15 meter slang och en slangkoppling i år så nu är den 35 meter lång och når överallt i min del av trädgården, inklusive den gemensamma delen.

Skön, skyddad hörna omgiven av blommor i krukor och blommor som hänger på det högre planket.

uteplatsen
Ett hörn av uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2017
På räcket syns två sorters timjan, en citrontimjan och en vanlig. De började sitt liv i mynta-rabatten på balsidan av uteplatsen, men myntan och pepparmyntan växte lite för mycket så de fick flytta in i varsin kruka istället. Här finns också en parasoll om man skulle behöva det. Mitt stora fikonträd står här, liksom ett antal vita pelargoner både i låda på väggen och i krukor.

uteplatsen
Uteplatsen utifrån. Foto: ©nini.tjader.2017
På räcket till uteplatsen hänger det tre balkonglådor på utsidan. De har i år röda pelargoner. På hörnet av det högre planket finns en rosenbåge där två gamla kaprifoler, en orange och en vanlig rosa-vit, klättrar. I bågen hänger en rund, vit solcellsdriven lampa som lyser som en extra måne när det blir mörkt. Båda de här kaprifolerna började sitt liv på min balkong i Vårby Gård, i kruka, och fick flytta hit hösten 2009 och ner i jorden. De har vuxit mycket sen dess och var hårt nerklippta för två år sedan eftersom de fick någon slags sjukdom.

uteplatsen
Ett hörn av min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2017
Här syns min svarat plaststol (Ikea PS Vågö) utan kuddar. Ovanför den hänger en röd hängpelargon och från planket en vit femtunga. Bredvid stolen finns två stycken Årets Pelargon, och mitt lilla fikonträd (som knappt syns på den här bilden. Under den vita femtungan står mitt olivträd och mot väggen och spaljen en stor kruka med klockranka (blå om den blommar) med luktärtor framför den i samma kruka. Längst fram till höger min stora tomatplanta (uppdragen från frö från en tomatskiva mörk-röd tomat från ICA).

fikonträd, tomater
Fikonträd och tomatplanta. Foto: ©nini.tjader.2017

Här syns mitt lilla fikonträd – som är en avklippt bit från stora trädet som rotat sig jättebra – och den stora tomatplantan. Den senare har sen dess fått höga stödpinnar för att hålla den uppe. Plantan har börjat visa tomater och då blir ju grenarna tunga.

klockranka, luktärtor
Luktärtor och klockranka. Foto. ©nini.tjader.2017
Att ha luktärtor och klockranka i samma kruka var ett misstag. Klockrankan kommer snart inte att synas alls när luktärtorna blir högre och högre. Borde enbart haft klockrankan här och satt luktärtorna någon annanstans.  Trodde faktiskt inte att jag skulle lyckas så bra med luktärtorna… De har precis börjat blomma och sprida sin fantastiska doft till det här hörnet av uteplatsen. Kan inte göra något åt det i år dessvärre. OM jag sätter luktärtor en annan gång så får det bli på ett annat ställe och definitivt inte ihop med klockrankan.

Jag gillar min uteplats. Flyttar runt krukorna då och då när det behövs för att vissa växter blir större med tiden. En del åker ut i trädgården utanför ,uteplatsen när de inte längre får rum där inne. Det fungerar det också.

uteplatsen
Med fötterna på soffan. Foto: ©nini.tjader.2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar