2017-07-10

Aronia och daglilja konkurrerar om utrymmet

aronia
Aronia. Foto: ©nini,tjader.2016
Samtidigt som vi köpte vår bärmispel, i början av maj 2016, köpte jag också en aronia buske. För att jag tycker den är fin, den får bär som både människor och fåglar ska kunna äta… Den blommar fint på sen-våren och får vackert färgade blad på hösten. En liten buske. Jag grävde ner den på hörnet utanför köket, i min lilla rabatt där dagliljorna finns. För att jag tyckte det var så tomt där.

Att man aldrig lär sig att det alltid är tomt på våren och blir mer utfyllt lite senare…

aronia
Blommande aronia buske. Foto: ©nini.tjader.2017
Redan första hösten/vintern lärde jag mig att bären smakar inte särskilt bra. Torra och sura. Och att inte ens fåglarna vill ha dem. Blir de bättre med åren?

aronia
Blommande aronia. Foto: ©nini.tjader.2017
Men jag gillar busken. Liten, låg och fin. Och den har vackra blommor.

Blommande aronia, 2017-06-01. Foto: ©nini.tjader.2017
Så länge busken blommade såg man den fortfarande. Men de andra växterna runt om den växte de också. Och blev högre, och större, och började gömma aronia-busken. Särskilt dagliljan trängde sig på.

aronia
Blommande aronia. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomningen var jättefin och pågick ganska länge. Vissa buskar blommar bara några dagar, men den här blommade nog i runt två veckor.

aronia
Blommande aronia 2017-06-09. Foto: ©nini.tjader.2017
Redan i slutet av blomningen började den nära växande dagliljan göra sig påmind och tränga sig in i busken och mer eller mindre täcka den.

aronia, daglilja
Aronia och daglilja 2017-05-28. Foto: ©nini.tjader.2017
Till vänster och bakom aronian kom också alla aklejorna. Även de fler och större än tidigare år. Busken syntes fortfarande i slutet av maj, men sen…

aronia, daglilja
Aronia och daglilja 2017-07-02. Foto: ©nini.tjader
Dagliljan blir bara större och större. Den trivs här.  Man får nu leta efter aroniabusken.

Förra våren satte jag även ett antal marktäckare runt aroniabusken. För att jag tyckte det var så tomt där…

Men nu är det trångt i den här rabatten och aronia-busken syns inte alls.

Först tänkte jag att jag skulle dela på dagliljan så den blir mindre och inte kväver aronia-busken. Inte för att jag vet hur man delar en daglilja, men det kan man ju googla sig till eller fråga i någon av de trädgårdsgrupper på FaceBook som jag är med i. Men dagliljan står rätt bra där den står. Ursprungligen växte den i en av föreningens planteringar. När vi gjorde om alla planteringar, fyllde på jord, och satte nya växter, fick vi fritt fram att gräva upp och ta hand om de befintliga växterna. Dagliljan är en av dem. Bergklinten, kaukasisk förgätmigej och silverarv är tre andra jag tog hand om.

Där dagliljan står faller vattnet ner från takets hängrännor ner på dagliljans bakre sida närmast huset när det regnar hårt och hängrännorna inte klarar allt vattnet. Det blir som ett mindre vattenfall från taket där. Senast det hände var i förra veckan när det haglade och regnade och haglet slog sönder en del av dagliljans blad. Annars har det ju varit rätt torrt i år och jag har regelbundet slangvattnat då det behövts.

I år är dagliljan större än någonsin tidigare. Den börjar bli riktigt pampig. Förra året fick den bara två blommor. I år blir det betydligt fler. De är på väg upp och det ska bli intressant att se vilka färger det blir. Förra årets var mörkröda. Tidigare år har det varit fler färger.

Jag har nu kommit fram till att jag inte ska dela dagliljan. Istället ska jag flytta aronia-busken. Frågan är vart? Har inte bestämt mig än, men flytten blir snart så den hinner etablera sig till hösten och vintern.

Mer gräv-jobb med andra ord. Om jag också ska flytta marktäckarna under aronia-busken får vi se. Marktäckarna syns ju bara en kort period innan dagliljan vuxit sig stor för säsongen. Innan dess är det fullt med krokus och snödroppar här.

Återkommer om aronia-busken när jag flyttat den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar