2017-07-29

Ett besök hos antroposoferna

sommarblommor
Sommarblommor för självplock. Foto: ©nini.tjader.2017

Igår var grannen och jag på utflykt. Först var vi på Mångfaldens Hus i Turinge. Där köpte jag ett bevattningsklot i glas (blått), tomatmarmelad, hårt bröd med pumpakärnor, skorpor med choklad i och en påse Lapsang Suchong te (vilket jag haft på köpelista ett bra tag nu sen det tog slut hemma – nu slapp jag åka in till stan för att köpa det).

Därefter åkte vi på ett kort besök hos antroposoferna i Järna, eller närmare bestämt till deras handelsträdgård, Nibble Handelsträdgård. Grannen handlade en del grönsaker, jag tittade på växthusen och trädgården och fälten med blommor för självplock. Kollade aldrig vad självplock kostade. Det är häftigt med fält med sommarblommar. Jätte vackert. Jag föredrar blommor där de växer, inte i buketter inomhus. Även odlade blommor är vackrast där de står.

Vi var där precis innan det började regna och åska som värst. Himlen var hotande mörkgrå. Men lite bilder hann jag ta innan det började regna mer.

basilika
Basilika. Foto: ©nini.tjader.2017



tomater
Tomater. Foto. ©nini.tjader.2017

rödbasilika
Röd basilika. Foto. ©nini.tjader.2017

Blomman för dagen. Foto: ©nini.tjader.2017


lilavallmo
En mörklila vallmo. Foto: ©nini.tjader.2017

vädd
En vädd i ovanlig färg. Foto: ©nini.tjader.2017

Lila vallmo med orange tagetes i bakgrunden. Foto. ©nini.tjader.2017


luktärt
Röd luktärt. Foto: ©nini.tjader.2017


aster
Aster. Foto: ©nini,tjader.2017



rödklöver
Ett fält med rödklöver. Foto: ©nini.tjader.2017

Några äpplen hade inte antroposoferna. Det är ju inte äppelsäsong än. De fick jag köpa på ICA i Vårsta på vägen hem.

Sen åkte vi hem och hann precis innanför dörren när himlen öppnade sig och regnet vräkte ner. Välbehövligt efter lång tids torka. Det höll på i ett par timmar och det blev cirka 12 mm. När jag gick ut för att kolla regnmätaren efter att det slutat konstaterade jag att regnet lockat fram mördarsniglarna. Fem (5) stycken fick sätta livet till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar