2015-10-20

Höstskördar

dragon, mynta, krasse
Mynta, dragon och krasse. Foto: ©nini,tjader.2015
Torkat och klart och förpackat… mynta, dragon och krassefrön. Årets skörd.
Krassefröna spar jag för att så nästa år i en av föreningens allmänna rabatter.
Dragon och mynta skördade jag en torr och solig dag och hängde upp, upp-och-ner i klädkammaren där det är mörkt och torrt. Tog cirka tre veckor att torka. Sen repade jag av bladen från stjälkarna och förpackade bladen. De står nu i glasburk, torrt och mörkt.

oregano
Torkad oregano 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
Likadant har jag tidigare gjort med min oregano.

oregano
Torkad oregano. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag hoppas fortfarande på att få en andra skörd. Krukan med oregano står kvar utomhus och växer duktigt. Den är rätt så frosttålig och planterar man plantan i jord kan den med lite tur (och en relativt "varm" vinter) överleva där. Gjorde precis slut på förra årets självodlade, torkade, oregano.

timjan
Timjan från föreningsrabatten. Foto: ©nini.tjader.2015
Har även torkat timjan som jag klippt från föreningens rabatt.

timjan
Timjan i rabatten. Foto: ©nini.tjader.2015
Det gröna till vänster är allt timjan – efter att jag klippt av det som vällde ut över de övriga växterna och hotade att ta över hela rabatten. Det här är bara en sorts timjan. Har själv timjan både i en kruka i köket och två sorter i rabatten utanför sovrummet, till vänster om odlingslådan i bilden nedan.

I odlingslådan finns det kvar lite trött gräslök, frostnupen citronmeliss (som jag också borde torka), jättetrött persilja, ringblommor som inte vill blomma och väldigt misslyckad romansallad. Där romansalladen växer just nu tänker jag sätta oregano-plantan över vintern och hoppas på att den ska överleva. Det finns också mer mynta i den lilla plantering där jag har två sorters timjan. Men den får nog vissna ner. I samma plantering finns mer trött persilja i främre hörnet.

Till höger i bild skymtar mina nu nerklippta kaprifoler. Förhoppningsvis kommer de tillbaka nästa år. De hade dels blivit för stora och skrymmande dels hade de någon slags sjukdom som gjorde bladen och blommorna svarta och fick dem att vissna ihop. Annars brukar de blomma om i oktober…

odlingslåda, rabatt
Bakre planteringarna. Foto: ©nini.tjader.2015
kaprifol
Kaprifolerna innan de klipptes ner. Foto: ©nini.tjader.2015
Så här såg kaprifolerna (två olika sorter som växer ihoptrasslade i varandra) innan jag klippte ner dem.

Nedan ser man hur mycket ny oregano det redan blivit sedan jag skördade senast. Ser lovande ut.

oregano
Oregano, andra skörden? Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar