2015-10-14

En mobil mindre samlar damm…

ericssonmobil
En gammal Ericsson. Foto: ©nini.tjader.2015
En gammal mobil mindre samlar nu damm i mina gömmor. Fullt fungerande. Synd att kasta, ja ni vet.
En gammal vän till mig behövde plötsligt en ny mobil och ville inte ha en smartphone (varför inte?? själv skulle jag inte vilja vara utan min iPhone). Bara en att ringa med och eventuellt ta bilder med.
Erbjöd honom en av mina gamla, fullt fungerande Ericsson. Den röda ovan och nedan.

ericssonmobil
En gammal Ericsson. Foto: ©nini.tjader.2015
5.0 megapixel kamera är ju ganska OK för en gammal Ericsson.
Laddade den för att se att den fungerade, men utan SIM-kort till den kunde jag inte radera mina egna data från den. Det fick nästa ägare göra själv. Den var i alla fall inte låst till någon särskild operatör.
Nu är den i Fagerhult och har fått ett nytt liv.
Trevligt när gammal grej kan komma till åter-användning. Flera av mina gamla Ericsson har fått nytt liv hos vissa kompisar.
Nu har jag bara två gamla mobiler kvar. En urgammal som jag tror fortfarande är operatörslåst till dåvarande Vodaphone (nuvarande Telenor). En betydligt nyare och mer kompetent som är fullt fungerande och som jag till och med har handbok till. Den senare får ligga kvar så länge. Med ett betalkort kan den kanske komma till användning i något sammanhang. Troligen är den operatörslåst till Telenor fortfarande.

ericssonmobil
En gammal Ericsson. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar