2015-10-27

Buskar före och efter klippning

cornusalba
Buskar före klippning. Foto. ©nini.tjader.2015
Våra buskar på utsidan av huset, längs två av dess väggar, har vuxit riktigt mycket i år. Så här såg de ut nyligen, innan klippning. Det är föreningens buskar. Busken i förgrunden är en sån där buske med vita runda bär där bären smäller om man klämmer på dem. Resten är vitbrokig rysk kornell.

cornusalba
buske
Buskar efter klippning. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag tröttnade på att de aldrig blev klippta och satte igång närmast porten där det såg ut som nedan.

cornusalba
Buskar innan klippning. Foto: ©nini.tjader.2015
När jag hade gjort just den längan ovan dök vår trädgårdsarbetare upp och sa att han skulle ta resten. Så då slutade jag klippa och han gjorde klart. (Men tyvärr tog han inte maskrosorna när han höll på).

cornusalba
Buskar efter klippning. Foto: ©nini.tjader.2015
Betydligt snyggare, eller hur?

cornusalba
Buskar innan klippning. Foto: ©nini.tjader.2015
cornusalba
Buskar efter klippning. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag gillar de här buskarna med sina grön-vita blad. På vintern blir stammarna röda. De var ett bra val då för cirka tre år sen då vi ersatte ett gäng trötta spireor (som var sjuka) med de här. Bra val om jag får säga det själv ;) (det var jag som valde dem åt föreningen då jag var sammankallande i miljö- och områdesgruppen). Det är vitbrokiga ryska korneller (cornus alba/ivory halo). Klippningen kom lite sent, men den blev gjord till sist.

cornusalba
Buskar innan klippning. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar