2015-02-10

Stockholm Furniture and Light Fair 2015

Spegel, spegel på väggen där… Foto. ©nini.tjader.2015
I lördags avverkade jag 9,3km och 4,5 timmar Stockholm Furniture and Light Fair 2015 på Älvsjömässan i Stockholm under allmänhetens dag.

Hade intrycket att det var mer folk där i år än tidigare år. Men mässan är stor och ryms i alla hallarna, så det var hyfsad spridning på folk. Jag avverkade Hall A och Hall B mest noggrant och fann dessa vara de mest intressanta. Jag gjorde ett snabbt besök i Green House hallen, och en ännu snabbare genomvandring av Hall C. Hall C var minst intressant och mest som en samling matthandlare, belysningsaffärer och vanliga möbelaffärer utan något särskilt nydanande. Men jag missade tydligen en utställning i C hallen har jag förstått. Nämligen trendutställningen.

Generellt kan man säga att det var mycket smala lackerade stålrör, färre soffor än tidigare år, nättare möbler, många små och runda bord, genomskinliga lampglas där man såg lampans innanmäte. Fortfarande mycket mässing, men mindre koppar. Nästan inga badrum eller kök. Färggladare än tidigare år, men samtidigt mycket svart. Och blått. Och naturmaterial. I inredningarna ingick också ofta gröna växter och många kaktusar.

runda bord
Små runda bord. Foto: ©nini.tjader.2015
lackerade stålrör
Lackerade stålrörsmöbler. Foto: ©nini.tjader.2015
lampor
En allt vanligare typ av lampa. Foto: ©nini.tjader.2015

Mina bilder från Stockholm Furniture and Light Fair 2015 hittar du här. Observera att det är cirka 98 bilder så det tar en stund att ladda första gången. Men ge inte upp, sidan kommer upp så småningom.

Spegeln överst på sidan med belysning har äkta, levande växter runt kanten. Och det är jag där i spegeln.

Eller 9,3 km
Att vandra runt på mässan i 4,5 timmar var hårt jobb. Min stegräknare kom fram till 12 413 steg eller 9,3 km. Det innefattar också gångsträckorna mellan bussar och pendeltåg för att ta mig till och från mässan. Jag gick inte mer den dagen sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar