2015-02-01

Jamie Olivers "Middag på 30 minuter"

jamieoliver,
Foto: ©nini.tjader.2015
Av en slump hittade jag ett program på TV4 på eftermiddagarna på vardagar där Jamie Oliver lagar en hel tre-rätters middag på 30 minuter. Väldigt underhållande, pedagogiskt upplagt, goda rätter som jag gärna ville göra. Så jag googlade för att se om recepten etc. eventuellt fanns på nätet och/eller som bok (han har ju gjort en massa böcker om sin mat). Det visade sig finnas en bok med recepten som visades i TV-programmen. Och den heter, precis som TV-programmen, Middag på 30 minuter.

jamieoliver
Foto: ©nini.tjader.2015
Efter viss tvekan om jag skulle köpa boken på svenska eller engelska, valde jag svenska för att få svenska måttangivelser på det som ingår i recepten. Köpte den från Bokus. Inte särskilt dyr heller, 136 kr + frakt. Den anlände på tre dagar efter beställning.

jamieoliver
Foto: ©nini.tjader.2015
Innan jag beställde kollade jag omdömen om boken på nätet.

En del klagade på att det inte tog 30 minuter att göra middagarna (gör man som Jamie Oliver säger och plockar fram allt man ska ha först, sätter på ugnar, värmer stekpannor, kokar upp vatten i vattenkokare – så tar nog själva tillagningen cirka 30 minuter).

Andra klagade på översättningen och måttangivelserna. Vad gäller de senare har jag hitintills bara hittat en underlighet, nämligen måttet "mugg". Hur stor är en mugg? Blev också tvungen att googla vad en "Pimm" var (fattade att det var en dryck man vad för slags dryck?). Den finns på Systembolaget.

Recepten är de samma som de som visats i TV-programmet (vilket var repriser från tidigare som jag förstår det). Intressanta och passar mina smaklökar.

MEN… layouten på boken! Antar att jag är yrkesskadad vad gäller layout. Den är direkt usel…

jamieoliver
Innehållsförteckningen. Foto: ©nini.tjader.2015
Hur hittar man exempelvis någonting i den här innehållsförteckningen? Rubrikerna för respektive recept är i viss färg som ska ange vilken sorts mat det handlar om – gissar jag mig till för det finns ingen förklaring till just det. Sidanvisningen finns längst till höger på raden i en avvikande färg.

Texten är svårläst. Typografin jobbig. Alla färger för olika saker gör det inte mer lättläst, tvärtom. Ett av problemen är att texten inte är helt svart, utan någon grad ljusare än svart. Det gör att kontrasten på texten mot det vita pappret blir jättedålig och därmed extra svårläst.

jamieoliver
Register/Index Foto: ©nini.tjader.2015

Vill man hitta något specifikt recept i boken får man istället för att använda innehållsförteckningen gå till Register/Index i slutet av boken. Registret är OK och omfattande. Vegetariska rätter är markerade med ett ljusrött V i kanten.

Layouten av indexet/registret är något bättre. Men att texten inte är helt svart är problematiskt med ett så här spretigt och tunnt typsnitt.

jamieoliver
Foto: ©nini.tjader.2015
Varje middag startar med ett helt uppslag med vad den innehåller för rätter och sen en stor bild. Vissa middagar avslutas med större bilder efter recepten.

Typsnittsvalet för rubrikerna är ingen höjdare. Tunt och spretigt och för mycket kernat (bokstäverna står för tätt).

jamieoliver
Receptuppslag.Foto: ©nini.tjader.2015
Receptuppslaget består av en sida text med ingredienser upptill och hur man gör därefter. Till höger ett urval bilder på tillagningen eller rätten i fråga.

Om man nu kan ge ett helt uppslag för rubriker för middagen samt bild på densamma, varför är man då så snål med utrymmet för ingredienser och tillagninsbeskrivning?

jamieoliver
Sida med ingredienser och tillagningsbeskrivning. Foto: ©nini.tjader.2015
På en enda sida tränger man ihop alla ingredienser och alla tillagningsbeskrivningar. Det blir trångt. Lägg till det den urvattnade inte helt svarta färgen på huvudtexterna och de kompakta styckena och ett teckensnitt som i sig har tunna bokstäver. Gör det svårläst.

Kunde inte tillagningsbeskrivningarna ha kunnat få lite större utrymme? Personligen har jag svårt att snabbt ta till mig så här kompakta stycken när de ska läsas för att sedan följas. Visst, han (Jamie Oliver) skriver i sina råd i början av boken att man innan man gör något alls ska läsa igenom hela receptet.

Jag tror också att det gäller att läsa beskrivningarna på rätt sätt. Det vill säga från början, linjärt, stycke för stycke, och inte fuska och hoppa fram och tillbaka. Det är nog förutsättningen för att logistiken vid tillagningen ska fungera.

Jag gillar hans recept och jag gillar hans råd i början av boken. Men jag hade önskat mig en bättre svärta i trycket och mer plats för tillagningsbeskrivningarna. Och en luftigare och tydligare typografi.

Återstår att använda något av hans recept. Får se hur det går…

Här finns recept och videor på Jamie Olivers officiella site. På engelska förståss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar