2015-01-19

Halt som bara den…

halka
Foto med iPhone5S: ©nini.tjader.2015
Det är halt som bara den där ute… Fullkomligt livsfarligt att gå ut och gå eller gå längre än till busshållplatsen (som är ca 100 meter från min dörr) – och då måste man gå i diket där snön och isen är borta för att inte halka omkull på vägen dit.

Visst, det är sandat.
Visst, det är plogat.
Visst, det har töat och snö och is har i viss mån smält…
Men det är is-skorpa på gångvägarna precis överallt. Man får gå väldigt försiktigt och inte tappa koncentrationen ett ögonblick genom att exemplevis bli intresserad av omgivningen istället för det underlag man går på. Det behövs ju bara en enda liten isfläck för att man ska halka omkull.

Broddar? Jo, jag har ett par broddar. Men de är helt omöjliga att få på mina skor.

broddar
Fot med iPhone 5S: ©nini.tjader.2015
Jag har dragit och slitit för att få på dem på skorna – men det går inte. De är både för smala, jämfört med bredden på mina ganska kraftiga Haglöfs promenadskor, och för korta. Det går bara inte att få på dem… De är gjorda för nättare skor. Och såna har jag inte.

Måste hitta någon annan modell av broddar som går att sätta på skorna. För här i förorten (Tumba) är det halt nästan överallt på alla gångvägar. Trots sandning och snöröjning som faktiskt är riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar