2019-10-06

Min version av sjalen "Skymning"

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Det här är min version av sjalen "Skymning" av Pia Kammeborn. Beskrivningen köper du på Ravelry den här länken. Det finns också en FaceBook sida med en KAL (Knit Along) för sjalen och andra KALs från Kammebornia. Där kan man se andra versioner av sjalen i exempelvis andra färgställningar samt fråga om hjälp om man behöver det. Du måste bli medlem i KALen för sidan för att se inläggen.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Beskrivningen finns både på svenska och engelska. Jag laddar alltid ner båda språken när de finns när jag köper en stickbeskrivning.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Jag valde ett mjukt garn som inte kliar (är lite könslig för kliande garner) eftersom den kommer att nudda halsen när man har den på sig. Garnet är Sandnes Alpacka Silke. Underbart mjukt. I sjalen ett lila (2x50g) och ett kitt (2x50g). Till kanten ett ljusgrått (1x50g). Jag använde rundsticka nummer 3.25 och 150 cm lång. Jag köpte garnet från Yll & Tyll.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Jag hade lite problem i början med sjalen eftersom jag inte fick den att använda rätt färg i botten och rätt färg på "ränderna". Repade nog upp börja 4 ggr innan jag fick till det som jag ville.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©ninni.tjader.2019
Beslöt mig tidigt för att jag skulle växla bottenfärg och randfärg när första nystanet av respektive färg tog slut. Intressant hur olika det ser ut beroende på om den ljusa färgen r ränderna eller botten.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Man behöver verkligen en rundssticka på 150 cm längd när man stickar sjalar. Även så blir det trångt på stickan när man sjalen växer. Just det här garnet är väldigt lätt så det blir aldrig en tung stickning.

sjal, shawl, skymning
Avigsidan av sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Även avigsidan av sjalen får ett intressant utseende. Tur det eftersom den HAR en avigsida som ju kommer att synas när man har sjalen på sig. Om man inte bara har den över axlarna förståss.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Den del av sjalen där det lila är randfärg och kitt-färgen är bottenfärg blir kortare än andra vägen runt eftersom varven är längre ju längre man stickar och garnet därför tar slut efter en smalare rand än den första delen av sjalen. Men det var så jag ville ha det. Hade bestämt mig för att sticka tills garnet tog slut och det fick bli den slutliga storleken innan spetskanten.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Min sopetskant är ljusgrå. Den stickas direkt mot och i fortsättning av sista varvet på sjalen med korta varv efter ett diagram eller textbeskrivning varv för varv (finns beskrivet både som text och som diagram i beskrivningen). Jag har svårt att läsa bild-diagram för mönsterstickning/spetsstickning och föredrar textbeskrivningen. Att läsa diagram för flerfärgsstickning har jag däremot inga problem med.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Den slutgiltiga bredden på sjalen blev cirka 150 cm.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Höjden på mitten av sjalen från överkant till spetsen blev cirka 80 cm.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Sjalen blev STOR. Egentligen är jag inte enn person som vill ha spetskanter på sjalar och/eller annat. Men i det här fallet kändes den rätt.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Andra sidan av spetsen är också snygg och jag undrar faktiskt om jag gjorde fel vad gäller framsida och baksida vad gäller spetsen. Eller så gjorde jag rätt.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Så här bär jag sjalar. (Tröjan är en Ankers tröja by the way. Den beskriver jag här.).

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019
Den är maffig. Och mjuk och skön och lätt som en fjäder. Och förmodligen varm. Hur skön som helst. Jag är nöjd med resultatet.

Hur den ser ut bakifrån över axlarna ser du på bilden nedan. Alltid svårt att ta en bild via spegel och mobil för att se hur det blev när man hänger på sig sjalen så här.

sjal, shawl, skymning
Sjalen "Skymning". Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar