2019-05-03

Hemma igen

vitpelargon
Vit pelargon. Foto: ©nini.tjader.2019

Nu är min vita pelargon hemma igen. Jag var hos Ulla S. igår och tog sticklingar från hennes vita pelargon. Den pelargonen kommer ursprungligen från mina vita pelargoner. Men jag har inga kvar själv av den ursprungliga. Den här som jag nu tog sticklingar av var själv en stickling från min moderplanta som jag hade i några år. Det är bra när man ger bort sticklingar och plantor till vänner och bekanta för om den man har själv inte klarar livet har man chansen att få tillbaka den från den man gett den till. Om deras exemplar överlevt. Den här vita pelargonen har varit en så bra pelargon. Jag hoppas den blir det igen så jag kan göra fler av den.

Men först måste den rota sig. Just nu har jag bara stuckit ner sticklingarna i premiumjord och får vänta på att den rotar sig och börjar växa. Blev tvungen att ställa en liten glasburk under krukan med sticklingarna så den inte skulle drunkna i ytterkrukan.

vitpelargon
Vit pelargon, 2019-05-03. Foto: ©nini-tjader.2019
Så här, nedan, såg den vita pelargonen ut i höstas innan de frös ihjäl den 29 september 2018. I den stora krukan hade jag förra årets sticklingar, sex stycken.

vitpelargon
Vita pelargonerna 2018-09-27. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar