2018-08-11

Skulle blivit en dahlia…

dahlia
2018-06-03. Foto: ©nini.tjader.2018
I slutet av maj var jag på Zetas och handlade en del blommor. Som bonus när jag betalat fick jag en påse dahlia-knölar av sorten Canary. Gick hem och planterade den i en stor kruka med bra jord efter att först ha blötlagt knölarna ett dygn. Någon sa att man skulle göra så.

dahlia
2018-06-06. Foto: ©nini.tjader.2018
Den kom upp snabbt ovan jord men bladen var lite bleksiktiga.

dahlia
2018-06-13. Foto: ©nini.tjader.2018
dahlia
2018-06-17. Foto: ©nini.tjader.2018
Snabbväxande men bleksiktiga blad. Snart kommer blommorna tänkte jag här och såg fram emot en hög och maffig dahlia med gul-vita stora blom-bollar.

dahlia
2018-06-29. Foto: ©nini.tjader.2018
Först stod den ute i trädgården i sin kruka. Men den gillade inte riktigt den hällande solen och värmen.

dahlia
2018-07-09. Foto: ©nini.tjader.2018
Bladen var fortfarande bleksiktiga. Men den växte.

dahlia
2018-07-16. Foto: ©nini.tjader.2018
I mitten av juli insåg jag att den inte kunde stå mitt i solen i den värme vi hade (fortfarande har), och flyttade in krukan på uteplatsen under ett solparasoll som skydd.

dahlia
2018-08-05. Foto: ©nini.tjader.2018
Inte blev den gladare av det… men den försökte varje kväll att lyfta på blad och grenar. Men det blev bara allt sämre med det.

dahlia
2018-08-06. Foto: ©nini.tjader.2018
Den 6:e augusti hade jag gett upp och planerade dess slakt. En blomknopp hade den då. Mycket liten. Den hade börjat slå ut.

dahlia
2018-08-07. Foto: ©nini.tjader.2018
Observera insekten under blomknoppen…

Jag klippte av blomman och satte den i en liten vas på köksbordet. Blomman lever än och är cirka 3 cm i diameter. Det hade nog blivit en maffig blomma om den hade fått växa klart och bli stor.

När jag drog upp plantan ur krukan visade det sig att alla knölarna var ruttna och döende. Grannen hade samma erfarenhet med sin dahlia. Bara säckar ihop och dör och ruttnar i värmen.

Blir nog ingen dahlia igen varken för grannen eller mig. Personligen vill jag inte ha allt böket med övervintringen eftersom jag inte har någon vettig övervintringsplats för knölarna.

Men jag gillar dahlior. Det är vackra blommor.

dahlia
Dahlian 2018-08-11. Foto: ©nini.tjader.2018

4 kommentarer:

  1. Det ser ut som om du har helt fel jord. Det ser ut som om du planterat i torv. Blåbär och rhododendron (surjordsväxter) kan du plantera i torv med fördel... men inte andra växter. Lägg ett lager stenar i botten av krukan, så att rötterna aldrig blir stående i vatten... fyll därefter på med jord. Är det mycket torv i jorden så bör man täcka med ett lager av annat material, för solen torkar snabbt ut torv, och därefter blir det svårt att få torven att suga upp vatten. Eller ta bort fatet under krukan, så att vatten inte blir stående, och täck jorden, så att den inte blir snustorr i solen. Vattna varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte fel jord. Använde P-jord. Det som tog knäcken av dahlian var snarare den långa värmeperioden med riktigt höga temperaturer.

      Radera
  2. Hej! Jag hittade hit till din blogg genom ett gammalt inlägg! Jag är nämligen lycklig ägare till ett gammalt mirabelleträd och jag har plockat in en skål och tänkte göra lite sylt/marmelad. Jag brukar göra efter eget huvud men hittade hit och läser att du kokar dem med kärnorna i, jag har i många år stått och kärnat ur varenda liten kärna!!! Nu ska jag testa hur det är att göra som du skriver!
    Kram från Elvy i Huset bakom lindarna, min gamla blogg som ligger i träda nuförtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är pilligt även att koka dem med kärnorna i. Men inte så pilligt som att ta ur dem innan kokning. Just nu har jag "riktiga" plommon, som ju är en bra bit större och där har jag växlat mellan att ta ur kärnorna och att ta bort dem innan kokning. Där lönar det sig att ta ut kärnorna innan kokning.

      Radera