2018-06-07

Årets pelargoner 2018 hos mig

pelargoner
Tre röda pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag älskar pelargoner, som så många andra. Så här års är alla utomhus på uteplatsen eller i dess närhet. De har varit ute hela maj månad faktiskt. Denna extremt varma och soliga maj har det inte varit några problem med det förutom att man måste vattna hela tiden. Men jag inser att jag glömt gödsla… Får bli bättring på det.

attarofroses
Attar of Roses. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har både vanliga zonale pelargoner och en del andra som doftpelargoner och en hängpelargon.

Ovan är Attar of Roses, en doftpelargon som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras. Blommar som bäst just nu. Bladen har bleknat en del i solen, men i övrigt mår den bra och har vuxit en hel del sen jag köpte den.

attarofroses
Attar of Roses. Foto: ©nini.tjader.2018
Som ovan såg Attar of Roses ut när den var ny från mässan i slutet av mars.

calliopem
Plantagens Calliope M när den var ny. Foto:©ninitjader.2018
Plantagen introducerade i våras en "egen" pelargon som heter Calliope M och finns i flera olika färger. Finns bara hos Plantagen under ett år. Jag köpte en intensivt röd första veckan de fanns till försäljning. Nej, det är inte en kärlekspelargon trots att många vill kalla den det.

calliopem
Calliope M utomhus. Foto: ©nini.tjader.2018
Den trivs fint utomhus på den höga delen av planket på uteplatsen. Blommar fint och stadigt och det kommer nya blommor hela tiden.

calliente
En röd calliente. Foto: ©nini.tjader.2018
En annan röd pelargon som jag köpte på Plantagen är den ovan. Den heter något med Caliente. Finns många som gör det så har ingen aning vad just denna heter med sitt fullständiga namn. Den har mörkare blad än de övriga och blommorna sitter på mörka stjälkar och har ett lite spretigt utseende som jag gillar.

calliente
Caliente nånting. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag hade en som den ovan i slutet av förra sommaren men hade inte plats att försöka övervintra den. Ska nog försöka i vinter igen. Jag har ju inget optimalt ställe att övervintra pelargoner på. Det blir i rumsvärme inomhus med extrabelysning.

zonale
Långs uteplatsens utsida. Foto: ©ninitjader.2018
Längs uteplatsens utsida har jag tre blomlådor med röda pelargoner. Just de här är zonale och kommer från ICA Maxi. Nio stycken i de tre lådorna. Tre i varje låda. Eftersom jag bor i marknivå kan jag ha mina lådor på räckets utsida.

zonale
Röda zonale från ICA Maxi. Foto: ©nini.tjader.2018
ICA Maxis röda zonale pelargoner är i år riktigt maffiga.

zonale
Röd zonale från ICA Maxi. Foto: ©nini.tjader.2018
Blommorna på ICA Maxis zonale pelargoner är stor, runda samlingar, täta. Och har en röd färg som är svår att fotografera. Vissa röda färger flyter bara ihop när man tar bild på blommorna. Ändå väntade jag med att fotta dem tills det kom en halvt molnig dag. Annars har solen skinit i princip hela maj vilket gör det svårt att ta bra bilder.

hängpelargon
ICAMaxis röda hängpelargon. Foto: ©nini,tjader.2018
ICAMaxi hade också riktigt fina hängpelargoner nyligen. Jag köpte en röd förståss. Någon slags caliente även den.  Nedan och på första bilden på sidan syns hängpelargonen i sin kruka utomhus.

pelargoner
Tre röda pelargoner på höga planket. Foto: ©nini.tjader,2018
Jag satsade på röda pelargoner i år eftersom planken på uteplatsen nu är strukna med svartpigmenterad olja. Snyggt med kontrasten mot det svarta.

Men en rosa har jag, eller snarare två av samma sort.

picoteepink
Picotee Pink, årets pelargon 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
På trädgårdsmässan i våras köpte jag två stycken årets pelargon 2018, Picotee Pink. Som vanligt med blommor som drivits fram hårt till en mässa (och mässan var ovanligt tidig i år) var de fina just när jag köpte dem. Sedan vissnade blommorna ner och den såg tanig och lite trist ut.

picoteepink
Picotee Pink, årets pelargon 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
Men nu, efter en tid utomhus i sol och värme kommer de till sin rätt och blommar som bara den.

picoteepink
Picotee Pink, årets pelargon 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
Blommorna är fascinerande med sina rosa kanter. Som de ser ut nu förstår jag varför en del liknar dem vid hortensior eller till och med kallar dem hortensia-pelargoner.

picoteepink
Picotee Pink, årets pelargon 2018. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har även en annan pelargon som jag dels köpte på mässan, dels tog en stickling av hemma hos Ulla, nämligen en doftpelargon vid namn Bontrosai.

bontrosai
Doftpelargonen Bontrosai. Foto: ©nini.tjader.2018
Sticklingen från Ullas Bontrosai är den ovan. Den har nu etablerat sig och så smått börjat växa. Den ser ut att må riktigt bra.

bontrosai
2 x Bontrosai. Foto: ©nini.tjader.2018
Ovan syns även den andra Bontrosai som jag köpte på mässan innan jag hade tagit stickling hos Ulla. Fascinerande pelargon. Doftar riktigt gott då man tar i den. Tills nyligen stod de kvar inomhus. Hade helt enkelt glömt att ställa ut dem. Det är ovanligt att Bontrosai blommar har jag läst någonstans. Men vi får väl se…

bontrosai
Bontrosai, inomhus 2018-04-29. Foto: ©nini.tjader.2018
Jämför storleken på de två Bontrosai som de såg ut 2018-04-29 när de fortfarande stod inomhus med hur de ser ut idag utonmhus. De har både vuxit och blivit tätare och grönare.

mårbacka
Mårbacka. Foto: ©nini.tjader.2018
En Mårbacka från Plantagen blev det i år. Jag gillar Mårbacka-pelargonerna. Hade ingen förra året, men i år blev det i alla fall en. Även den ska jag försöka övervintra kommande vinter.

mårbacka
Mårbacka. Foto: ©nini.tjader.2018

Mårbacka står på bordet på uteplatsen. Borde kanske ge den en större kruka? Den har fått ny kruka och jord efter att jag köpte den, men på bilden ser det lite trångt ut och krukan kanske i minsta laget.

vita_pelargoner
Vita pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har även vita pelargoner. Alla övervintrade och sticklingar från övervintrade.

Köpte en vit pelargon hos Zetas för några år sedan. Lyckades övervintra den utan några som helst problem. Av den övervintrade blev det förr-förra året en moderplanta och ett par nya plantor. Alla övervintrades nu i vintras vid mitt sovrumsfönster med extra lysrörsbelysning. De överlevde. En av dem fick Ulla i augusti förra året. Den har övervintrats hemma hos henne i stan. Den är fortfarande fin.

Själv hade jag i vintras en moderplanta av de ursprungliga nya från förra året plus två nya från förra året. De överlevde även denna vinter. I våras tog jag sticklingar av samtliga och fick 8 nya krukor med sticklingar. Två av dessa fick grannen, sex av dem samplanterade jag i en stor kruka som står utanför uteplatsen (bilden ovan). De tre ursprungliga står på räcket till uteplatsen.

vit_pelargon
Vit pelargon. Foto: ©nini.tjader.2018
De vita pelargonerna har stora blommor som brukar klara regn fint och inte bli bruna som de flesta andra vita pelargoner. Blommorna har röda pistiller. Har ingen aning om vilken sorts pelargon det är, men stabil är den och lätt att övervintra och ta sticklingar av. Samtliga av mina sticklingar överlevde.

De tre äldre vita pelargonerna på altanräcket börjar nu växa till sig efter vårens nerklippning och sticklingproduktion och den äldsta, moderplantan, börjar just blomma. Alla tre har riktigt kraftiga stammar och blommor är på G på alla (syns inte på bilden). Den längst till höger har fått en inneboende. Troligen en solros som fåglarna planterat. Den får stå kvar där. All sol och värme har gjort bladen lite ljusa och delvis gula på de äldre pelargonerna. Borde nog ge dem näring… Ny jord har de fått.

Det var årets pelargoner 2018. Hur många jg tar in till vintern återstår att se.

pelargoner
Vita pelargoner. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar