2012-01-29

You've Got to Hide Your Love Away


Det är rätt fantastiskt hur vissa låtar triggar vissa minnen. Helt plötsligt. Mycket lång tid senare.
Nyss spelades "You've got to hide your love away" med John Lennon på radion.
Oh vilka minnen.
Den och "Norwegian Wood" och vissa andra Beatles-låtar från den tiden.

Dany och jag, vintern 1965–1966, kibbutz Hagoshrim.

Med the Beatles är jag på kibbutz i Israel (Kibbutz Hagoshrim) och med Dany (Daniel Elkouby – när som helst ska jag göra klart den sidan på min site. Just nu finns där bara en bild på Dany.).

Jo jag har alla Beatles låtar. Både på LP och överförda till digitala versioner. Men jag lyssnar inte så ofta på dem. Det är när de kommer plötsligt, via radion, de ger en sån minnes-kick.
Jag hade med mig en resegrammofon till kibbutz Hagoshrim. Den var grön minns jag. Och så mina Beatles-skivor. Där satt vi ofta efter jobbet Dany och jag. Eller Dany och jag och min rums-kompis Jaqueline, och lyssnade på the Beatles. Ibland fler från vår ulpan-grupp. Dany var inte i vår ulpan-grupp, han bara jobbade på kibbutzen av och till och åkte hem till Haifa emellanåt.

Förklaring: Ulpan var ( är? kibbutz ulpan) en språkutbildning på kibbutz i Israel, där man jobbade halva tiden och pluggade hebreiska den andra halvan av tiden. Mest var det nya immigranter i grupperna. Med sitt halvtidsjobb på kibbutzen "betalade" man utbildningen, inkvarteringen, arbetskläderna, arbetsskorna, tvätt- och strykning, cigaretter och godis och basnödvändigheter och mat.


Vår lärare ovan, Eliahu Katan, på Ulpan Kibbutz Hagoshrim, vintern 1965-1966. Rökning i klassrummet? Ja, när det gällde läraren…

Just på min ulpan på Hagoshrim var vi från så många olika länder (Turkiet, Marocko, Iran, Irak, Schweiz, Holland, England, USA… och så jag) att vi var tvungna att prata hebreiska med varandra. Alltid. På så sätt lärde vi oss hebreiska tämligen snabbt. Och undervisningen var uteslutande på hebreiska. Effektivt. Efter ett halvår hade vi examen med prover. I min grupp klarade vi alla nivå gimmel (tredje nivån), vilket var den högsta examensnivån på ulpan.

Kibbutz Hagoshrim ligger i övre Galileen, nära Golan-höjderna och Syrien och Libanon. På den tiden tillhörde Golan-höjderna fortfarande Syrien och det hände att raketer uppifrån Golan for över Hule-dalen där kibbutzen är belägen.

Mycket har ändrats på Kibbutz Hagoshrim sedan jag bodde där. Även på den tiden (1965-1966) fanns hotellverksamheten. Men det såg definitivt inte ut som Kibbutz Hotel Hagoshrim gör idag. Och de baracker vi bodde i är nästan obeskrivliga…


Här är jag och min rumskompis Jaqueline, vintern 1965–1966, utanför vår barack. Till höger är dusch och toa. Primitivt? Ja. Men det fungerade någorlunda. Det var kallt på vintern (uppvärmning med fotogen-element) och vi hade möss (åkermöss) i väggarna på vintern. Jacqueline var extremt rädd för möss… Jacqueline kom från Marocco och var fransk-språkig. Min hebreiska fick därför en släng av franskt uttal som hänger kvar än idag. (Att även Dany var fransk-språkig i grunden gjorde inte saken bättre).

Vår (tjejernas) barack, Hagoshrim 1965–1966.

Undrar var Dany och Jacqueline och de andra gör idag… Dany blev sedemera polis i Tel Aviv, men vi tappade kontakten någon gång i slutet på 60-talet. Det går inte att hålla en relation levande per brev på det avståndet. FaceBook fanns inte då…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar