2021-07-26

Mon Cheri från Yll & Tyll för tredje gången

Färdig Mon Cheri sommartopp. Foto. ©nini.tjader.2021

Nu är den äntligen klar, sommartoppen Mon Cheri från Yll & Tyll. Det är tredje gången jag stickar den. Har tidigare två blå i bomullsgarn. Har aldrig gjort den helt enligt mönstret. Där ska det vara en mönsterstickat kant nedtill. De två blå har två olika nederkanter i färg. Den här är helt slätstickad hela vägen ner, med en kant längst ner som ska vikas in och sys fast. Det är en bra modell som sitter bra.

Garnet är Sandnes Line i färgen Hallonkräm. Stickor 3,5. Känns skön.

Numera upprepad sommartopp. Foto: ©nini.tjader.2021

Först var det en annan sommartop med mönster från Drops. Kom inte överens med mönstret och repade upp minst tre gånger. Sen fick jag mönstret att fungera och stickade klart den. Men den kändes inte bra på och skulle aldrig ha blivit använd. Så jag repade upp den och kom att tänka på Yll & Tylls mönster som jag ju vet fungerar både form- & storleksmässigt.

Mon Cheri sommartopp från Yll & Tyll. Foto: ©nini.tjader.2021

Den stickas uppifrån och ner med raglan. Slätstickning förutom förutom kanterna som stickas i rätstickning.

Egentligen har den i mönstret en mönsterstickad nederkant. Men det är inte riktigt min grej.

Mon Cheri sommartopp under arbetets gång. Foto: ©nini.tjader.2021

Så nu har jag stickat slätstickning i vad som känns som evigheter. Och den är klar. Ska bara fästa alla trådar (ikväll) och blocka den. Sen kan den börja användas medan det fortsatt är sommar och varmt. Jag är nöjd med slutresultatet.


Mon Cheri sommartop. Version nummer tre. Foto: ©nini.tjader.2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar