2021-07-23

Att laga en Baden Baden

Min trasiga Baden Baden. Foto: ©nini.tjader.2021

I början på sommaren gick min Baden Baden vilstol sönder. Plötsligt sjönk jag ner mot marken när jag satte mig. Den är 4 år gammal och står ute hela sommarsäsongen i sol och regn. Men inte köper man en ny stol bara för att ett av gummi-snörena gått sönder. Inget fel på den i övrigt.

Min trasiga Baden Baden. Foto: ©nini.tjader.2021

Ganska enkel konstruktion men det gick inte att sitta i den även om man knöt ihop snörena.

Gummilina. Foto: ©nini.tjader.2021

Så jag började leta efter nya gummisnören i vettig längd och tjocklek. Först på nätet, men tänkte att jag måste se den och känna på den först. På Biltema hittade jag den på bilden ovan. Så åkte dit och köpte. Det finns på avdelningen för rep och sånt för båtar.

Lagad Baden Baden. Foto: ©nini.tjader.2021

Snöret är tjockare än originalet så det fick bli enkelt snöre, inte dubbelt som tidigare. Det ger efter lite mer än originalet, men inte så farligt.  Dessutom ör det blå-vitt och inte helt vitt. Det var bara den del som syns på bilden som behövde lagas, det vill säga halva ena sidan. Om något mer går av har jag mer snöre. Det var 15 meter på rullen.

Nu kan man använda stolen igen utan att sjunka ner på marken.

Lagad Baden Baden. Foto: ©nini.tjader.2021


3 kommentarer:

  1. Tack för informationen 👍

    SvaraRadera
  2. Funkar det fortfarande efter en säsong? Funderar på dubbelt gummisnöre till min reparation.

    SvaraRadera
  3. Det funkar fortfarande men det töjer sig så har fått sträcka om en gång.

    SvaraRadera