2020-02-24

Lägesrapport vattenskadan i köket 2020-02-24

Mitt kök. Foto: ©ninji.tjader.2020
Imorgon har det gått tre (3) veckor med susande byggfläkt i köket och värmemattor i hallen för att torka golven. Igår stängde jag av värmemattorna och byggfläkten på Humidus begäran. Sakta sjunker tempeeraturen i hall och kök. Den har varit runt +29°C hela den här perioden. Golven måste svalna till Humidus kommer hit imorgon eftermiddag och mäter om golven nu har torkat och uppnått godkända värden. Har de det så tar Humidus med sig byggfläkten och värmemattorna och nästa steg inleds. Dvs bygga om väggen och golvet och över huvud taget få tillbaka köksgolvet. Jag hoppas att det blir så för byggfläkten är verkligen i vägen.

köksvägg, kitchenwall, antikvitt
Ena köksväggen. Foto: ©nini.tjader.2020
Under tiden köket varit (och fortfarande är) tomt på möbler har jag passat på att påbörja målning av de två tapetserade väggarna i köket. Det har jag tänkt göra länge eftersom tapeterna var nötta och fula och behövde åtgärdas.

Väggen ovan har jag bara grundmålat än så länge eftersom den delvis ska byggas om (nedtill) där man tagit bort våt gipsskiva. Så den väggen gör jag inget mer med innan den är lagad. Här anar man tapetmönstret genom grundfärgen om man tittar noga, men det försvinner när nästa färglager kommer på.

köksvägg, kitchenwall, antikvitt
Hörnet mellan de två köksväggarna. Foto: ©nini.tjader.2020
I hörnet mellan de två köksfönstren och ovanför det högra köksfönstret har jag grundmålat och målat med den riktiga vita färgen (antikvitt) en gång. Det ska målas en gång till.

köksvägg, kitchenwall, antikvitt
Ena köksväggen. Foto: ©nini.tjader.2020
Köksväggen ovan saknar bar en andra strykning med den vita färg som ska vara där (antikvitt). Är i övrigt grundmålad och målad en gång med den riktiga färgen. Ska iväg och köpa 2,7 liter antikvitt idag så jag kan göra klart den här väggen.

Om Humidus imorgon tar med sig byggfläkten och sätter tillbaka kryddskåpet ovanför spisen där utsugsröret till fläkten just nu går in så kan jag tömma fönsterbrädorna och tvätta fönstren. Om det nu är någon vits med att göra det innan golvet och väggen är byggd? Sätter inte tillbaka några blommor hit förrän golvet är helt klart och fönstren tvättade. De skulle bara vara i vägen för byggjobbarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar