2019-05-09

Tvättad Ludde

ludde, fårskinn, gustav, katt
Gustav på Ludde. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu har jag tvättat fårskinnet Ludde (från Ikea) för andra gången i dess liv. Alltid en chansning, men det var SÅ smutsigt. Här ligger ju Gustav (grannens katt) väldigt ofta när han hälsar på.

Så här gjorde jag – vilket strider mot Ikeas rekommendationer för hur man ska göra:
Ullprogrammet i tvättmaskinen (40°C) med Grumme fintvättmedel. Extra centrifugering när tvättprogrammet var klart eftersom hela skinnet var dyngsurt. Blev lite bättre. Hade egentligen velat köra det i torktumlaren i föreningens tvättstuga men det fanns inga lediga tider.

Eftersom jag fortfarande hade avfuktaren ståendes i vardagsrummet och väsnades och blåste luft ut och in för att torka ut golvet efter vattenskadan så torkade skinnet på ett halvt dygn! Vad jag minns tog det flera dagar förra gången.

Vad som händer med Ludde när man tvättar det i maskin är att det blir lockig och tovar ihop sig och själva skinnet blir jättestelt.

ludde, fårskinn
Ludde blir utkammad. Foto: ©nini.tjader.2019
För att få bort lockigheten och tovigheten tog jag en vanlig kam. Terapijobb… Det tog ett bra tag att kamma igenom hela skinnet. Men det blev klart igår kväll och blev SÅ fint. Att det är stelt på baksidan får jag leva med.

Återstår att se om Gustav accepterar skinnet nu när det är rent…

ludde, fårskinn
Tvättat Ludde på plats i korgstolen. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar