2019-05-02

Tagetes som lusbekämpare?

tagetes
Tagets runt fläderbuske. Foto: ©nini.tjader.2019

Nyligen skrev någon i en av mina FaceBook grupper om trädgård att man kan plantera tagetes runt de växter som får löss och att lössen då inte skulle gilla den växten.

Sagt och gjort så inhandlade jag och planterade tagetes runt de tre fläderbuskar vi har som brukar bli alldeles svarta av löss.

Vad man glömde säga var att tagetes inte tål frost.

tagetes
Förfrusna tagets vid minsta fläderbusken. Foto: ©nini.tjader.2019
4 av 10 tagets dog andra natten efter plantering på grund av nattfrost.

Fler tagetes behöver inhandlas och inte sättas ut förrän risken för nattfrost är över. Eftersom lössen inte "vaknat" än vet jag inte om tagetes har någon effekt mot dem. Vore trevligt om de har det.

En nackdel med tagetes är annars att mördarsniglar älskar dem. Eftersom vi har så lite mördarsniglar hos oss chansar jag på att de inte hittar dit.

tagetes
Förfrusen tagets undr fläderbuske. Foto: ©ninitjader.2019
Dessutom frösådde jag två olika sorters tagetes i förrgår. Favourite Red och Red Gem. Får se om det blir något av dem. Jag brukar inte ha någon tur med frösådder (utom tomater). När jag läste på fröpåsarna stod det att de kan utplanteras då risken för nattfrost är över. Borde jag ha läst innan jag planterade ut de färdiga plantor jag köpte på ICA Solbo. De plantor som kommer upp från frösådden (om några) tänker jag placera på arean vid utblåset från radonsugen där det tidigare fanns en odlingsbox. Just nu är den arean mest katt-toa…

Har även ringblomsfrö från blommorna förra året som jag ska så där. De behöver i alla fall inte förkultiveras inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar