2019-05-27

Golvet i vardagsrummet är klart nu

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13 klockan 0737. Foto: ©nini.tjader.2019
Måndagen den 13 maj blev mitt golv i vardagsrummet klart.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13 kl 08:41. Foto: ©nini.tjader.2019
Först täcktes golvet med en blå, åldersbeständig plast.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13, kl 08:47. Foto: ©nini.tjader.2019
Därefter täcktes hela golvytan med vita frigolitplattor.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13 kl. 09:01. Foto: ©nini.tjader.2019
Frigolitplattorna tejpades ihop till en enda yta.

vardagsrum, golv
Golvet, 2019-05-13, kl. 09:07 Foto: ©nini.tjader.2019
Därefter lades en tjockare täckelse med små frigolitkulor i ovanpå frigoliten. Allt för att golvet inte ska kännas stumt.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13, kl. 09:15. Foto: ©nini.tjadr.2019
Nästa steg var att lägga på själva parketten. Det innebar måttande och sågande i rätta längder. I övrigt ett klick-golv.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-13 kl 10:20. Foto: ©nini.tjader.2019
Sakta men säkert växte golvet fram. Snyggt tycker jag. Snyggare än det tidigare även om båda var/är ekparkett. Mycket måttande och specialanpassning vid altandörren och där elementrören går ner genom golvet.

När golvet var klart, ungefär vid 11-tiden, återställdes golvlister (massiv ek, de gamla sen tidigare utom en som fick köpas ny eftersom den gamla hade svartmögel) och sedan dörrlister. Sen var det klart och jag kunde flytta tillbaka in stora mattan, tv och tv-bänk och soffan. Golvläggarna bistod med att sätta tillbaka benen på soffan och att sätta tillbaka brandlarmet ovanför sovrumsdörren. Nu är golvet i vardagsrummet samma höjd som i sovrummet. Tidigare var det något lägre.

vardagsrum, golv
Golvet 2019-05-14. Foto: ©nini.tjader.2019
När soffan, tv och tv-bänk var på plats senare under måndagen hängde jag upp dörr-draperiet mot uteplatsen och monterade sedan ihop den vita luftiga hyllan VITTSJÖ från Ikea som har fått ersätta den vattenskadade låga BILLY-hyllan med svartmögel för att jag ska kunna ha COMHEM boxen kopplad till uttaget direkt innanför dörren i sovrummet. Boxens sladdar är helt enkelt för korta så den kan inte bo i TV-bänken.

Naturligtvis blev det problem med internet-anslutningen efter flytt och i och urtagande av alla sladdar. ComHem kunde inte lösa det per telefon efter felsökning på distans så de skickade ut en tekniker att felsöka. Han kom på tisdagen. Det visade sig vara fel på sladdarna i alla mina tre dosor så de slog ut varandra. Men det var en duktig tekniker som löste det effektivt på plats. Var inte utan internet mer än ett halvt dygn.

vardagsrum, golv
Vardagsrummet, 2019-06-25. Foto: ©nini.tjader.2019
Fredagen den 17 maj fick jag hem mitt bohag till vardagsrummet igen. Ägnade hela fredagen till att packa upp 30 kartonger och plocka in alla mina böcker på plats.

vardagsrum, golv, bokhyllevägg
Bokhyllor i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2019
Därefter har det varit en del plock för att få alla detaljer på plats. Jag gjorde också en ommöblering nu när jag hade chansen och gubbar som lyfte möblerna på plats. Ommöbleringen hade jag planerat i över ett år men nu blev det äntligen av.

vardagsrum, golv
Vardagsrummet, 2019-05-24. Foto: ©nini.tjader.2019
Det har varit en jobbig tid utan vardagsrum och vardagsrumsgolv och 15 dagar med avfuktningsfläkt som väsnats. Men i det stora hela har jobbet flutit på smidigt. Hantverkare har kommit och gått. Faktiskt alla i tid och väldigt effektiva.

Nu har jag lagt in mina mattor igen i vardagsrummet så det fina nya golvet ser man inte längre mycket av…

vardagsrum, stereo, golv, mattor
Del av vardagsrummet 2019-05-25. Foto: ©nini.tjader.2019
Min urgamla Panasonic stereo (köpt den 5 september 1989… och således 21 år gammal) är döende. Kasettbandspelarna (2 st) i den lade av för några år sen och alla kassettband har jag kasserat för ett bra tag sen så det brydde jag mig inte om. Men efter att stereon varit avstängd helt i två månader under golvarbetet och stått i sovrummet och samlat damm så lade även radio-delen av. Bara brus trots korrekt inställd station. CD-växlaren (tar 5 skivor samtidigt) rosslar när man drar igång en skiva. Den har gjort sitt.

Efter 21 års trogen tjänst blev det läge att köpa en ny stereo.  Köpte den hos Netonnet och fick leveransbesked idag att den är på väg till mig (eller snarare till utlämningsstället hos ICA Solbo) så den kommer troligen fram imorgon. Måste köpa en adapter till skivspelaren också hos Kjell &Co för att kunna använda skivspelaren (som är betydligt yngre och modernare än den gamla stereon). Olika aux anslutningar. Men det blir nog bra. Då blir jag av med de bulliga högtalarna från 21 år sen som står ovanpå skåpen i bilden ovan, samt stereon också. Betydligt mindre blir det och med längre sladdar mellan stereo och högtalare så högtalarna kan placeras på ett vettigare sätt än ovan. Snyggare blir den också. Ser fram emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar