2018-11-19

Ett par tumvantar

garnomerasenklavanater, tumvantar, mittens
#garnomerasenklavantar Foto: ©nini.tjader.2018
Vantar är snabbstickat.
När jag avslutat något och inte riktigt vet vad jag ska sticka här näst blir det gärna ett par vantar, med eller utan toppar, eller ett par sockor. Man kan ju inte få för många sockor och/eller vantar, eller?

Den här gången blev det ett par tumvantar. Både med topp och tumme.
Beskrivningen är #garnomerasenklavantar.

Jag gillar sättet tummarna görs i den här beskrivningen.Vantarna blir likadana för höger och vänster vilket innebär att man inte behöver fundera över vilken som är vilken när man ska ta på dem. Den här sortens tumme sitter också bra på handen.

Som vanligt hade jag svårt att hålla mig till beskrivningen till 100%. I det här fallet har jag dels lagt till ett enkelt mönster i vitt som börjar direkt efter att tum-ökningarna är klara. Dels har jag gjort toppen på traditionellt sätt och inte som beskrivs i beskrivningen.

Garnerna köpte jag förra vintern och är Novita 7 bröder 100 g nystan (200 meter). 75% ull, 25% polyamid. Stickor nummer 3. Enligt banderollen ska det vara nummer 4, men jag ville ha dem lite tätare och använde därför en något mindre sticka. Rundsticka utom för tummarna där jag använde strumpstickor. Gjorde en i taget, inte båda på en gång.

Här finns beskrivningen. Beskrivningen är gratis och finns både på svenska och engelska.
Första gången jag gjorde de här vantarna gjorde jag dem finger- och topplösa. Bilder och text på de fingerlösa finns här.

garnomerasenklavanater, tumvantar, mittens
#garnomerasenklavantar Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar