2018-06-21

Rabarberchutney

rabarber
Rabarber. Cirka 200 gram. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag gillar chutney som tillbehör till stekt/grillat kött.
Nu har jag igen gjort rabarberchutney. Var ju tvungen att göra något av min andel rabarber från årets skörd… Vi (grannen och jag) skördade häromdagen. I år var skörden sämre än någonsin. Cirka 200 gram var blev det av riktigt tunna och korta rabarberstjälkar. Så jag stödköpte mer rabarber på ICA Maxi för 29:95/kg.

rabarberchutney
Rabarberchutney på G. Foto: ©nini.tjader.2018

Receptet jag använder kommer från DanSukker. Du hittar det här. Enkelt, snabbt och gott.

Ingredienser

500 g rabarber i bitar
150 g gula eller gröna russin
1 1/2 dl vitvinsvinäger
3 dl Dansukker Rörsocker Strö
2 msk riven, färsk ingefära
2 tsk Colmans senapspulver
1 tsk salt
2 krm cayennepeppar 

Blanda samtliga ingredienser i en gryta och sjud på svag värme under lock i 10 minuter. Rör om och koka under omrörning i ytterligare cirka 5 minuter tills du har den konsistens på chutneyn som önskas. 

rabarberchutney
Rabarberchutney. Foto:©nini.tjader.2018
rabarberchutney
Rabarberchutney. Foto: ©nini.tjader.2018
rabarberchutney
Rabarberchutney. Foto: ©nini.tjader.2018
Så här mycket, bilden ovan, blev det. En Findus-burk modell lätt-att-öppna och en liten som det en gång var tomatmarmelad i. Locken är nu på och burkarna ska bara svalna helt och få etiketter innan de åker in i kylskåpet.

Gott blev det.

PS. Grannen gjorde någon slags kräm med rabarber och jordgubbar att ha på glass av sin andel rabarber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar