2018-01-16

Livet utan dagstidning

frukostbordet
Frukost utan dagstidning. Foto: ©nini.tjader.2018

Nu har jag levt utan dagstidning i cirka två veckor.
Det går.
Men än har jag inte riktigt fått in någon riktigt bra ersättningsrutin för DN på bordet vid frukost.

Jag är uppväxt med Dagens Nyheter på morgonen och Aftonbladet på eftermiddagen/kvällen. Det var vad vi hade hemma. Aftonbladet (exklusive TV-bilagan) slutade jag med när jag flyttade hemifrån.

Men DN har jag hela tiden, i decennier, haft förutom de år då jag bodde i Tel Aviv, Israel. Där hade jag ingen tidning. Där läste jag ibland Jerusalem Post på engelska, men inga dagstidningar på hebreiska. Det hade tagit (och tar) för lång tid för mig att läsa hebreiska. Jag är för otålig för det.

Under mina fem (5) sista yrkesverksamma år när jag jobbade på Aftonbladet läste jag förståss Aftonbladet. Och alla bilagor. Och alla andra tidningar som stod i stället vid ingång/utgång som vi hade tillgång till. Jag gillar ju papperstidningar. Men inte SvD. Jag gillar inte SvD. Den är för borgerlig.

När nu månadskostnaden för DN blev 499 kr per månad fick jag nog. De pengarna kan jag som fattig pensionär ha roligare för. Så den 31 december 2017 fick jag min sista DN. Sen dess ingen dagstidning. Jo jag vet, den digitala prenumerationen är billigare. Men den har jag aldrig gillat. Är hellre utan, trots att jag i övrigt är tämligen digital.

De enda tidningar jag läser regelbundet är Sköna Hem (helårsprenumeration år ut och år in) och Aftonbladets Tv-bilaga en gång i veckan. Den underlättar planeringen av TV-tittandet. Har försökt utan den men det fungerar inte för mig. Jo, jag vet att det finns appar och jag har dem också, men det är långt ifrån samma överblick som man har på papper.

Så vad läser jag till frukost? Eventuella lokaltidningar som Botkyrka Direkt eller Mitti eller Södra Sidan. Reklamblad som kommer i brevlådan. FaceBook på iPaden. Eller DNs rubriker på iPaden. Och lyssnar på P4 Radio Stockholm.

För nyhetsflödet har jag radion på. P4 Radio Stockholm är "min" kanal. Jo det finns andra kanaler och många i min bekantskapskrets lyssnar på P1. Jag står inte ut med P1. För mycket prat. P4 Radio Stockholm har precis lagom mix av prat och musik. Utom när det är idrott för då är det bara idrott och det vill jag inte lyssna på alls.

I övrigt blir det TV-nyheter. TV1, TV4. Faktiskt följer jag nyhetsprogrammen på TV mer de senaste två veckorna utan dagstidningen än jag gjorde förr.

Men inte morgon-TV. De morgnar jag normalt går till gymet (3 ggr/vecka) finns det inte tid för någon morgon-TV. De övriga?  Jag är oftast inte vaken när morgon-TV sänds. Jag är ingen morgon-människa. Visst, jag kan se morgonTV i TiVon genom att backa tillbaka i tablån antingen på TV-n eller via ComHem Play appen om jag skulle vilja.

Å andra sidan föredrar jag att äta frukost i köket, vid köksbordet. Med radion på och en papperstidning på bordet. Att bläddra på iPaden vid köksbordet med macka i ena handen är ingen höjdare…

Saknar jag DN? Inte särskilt mycket faktiskt. Jag saknar Wolodarskis ledare och några andra, men i övrigt? Övrigt innehåll kan jag få på annat sätt. Och nyheter via TV och FaceBook. Eller via det innehåll tidningarna har på nätet som är gratis. Nej, jag tänker inte prenumerera på DN igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar