2018-01-13

Fuskpolo

fuskpolo
Fuskpolo. Foto: ©nini.tjader.2018
När jag var barn (för länge sen) var fuskpolo ett ganska vanligt plagg. Man använde den istället för halsduk och istället för en hel tröja för att hålla sig varm om halsen. Och man slapp halsduk som alltid var i vägen.

Det verkar som om fuskpolos har kommit tillbaka. Utmärkt litet stick-arbete (eller virkning) som inte tar så lång tid att göra och det går bara åt rätt lite med garn. Till den jag gjorde gick det åt ungefär 75 gram garn (cirka 150 meter).

barn, lima, fuskpolo
Drops LIMA, foto: ©nini.tjader.2018.
Man behöver ett garn som inte sticks eftersom fuskpolon ska ligga direkt mot huden. Det ska också gå att tvätta i maskin på ullprogram. Jag använde Drops LIMA som är ett garn med 65% ull och 35% alpacka. Väldigt mjukt och skönt och kliar inte. Jag använde rundstickor nummer 5, längd 40cm i början och sen 60 cm. Färg cerise. Jag köpte det från HOBBII som har väldigt snabb leverans. Beställde det på måndagen i veckan före jul och hade det på torsdagen samma vecka.

Så här gjorde jag:


  • Lägg upp 95 maskor. Maskantalet kom jag fram till genom att titta på andra mönster för ungefär samma garntjocklek.
  • Sticka en avig, en rät i ungefär 8 varv.
  • Sticka sedan 4 varv rätstickning. Med rundsticka innebär det vartannat varv avigt, vartannat varv rätt för att få rätstickningseffekt.
  • Sedan 4 varv resårstickning en avig, en rät.
  • Sedan igen 4 varv rätstickning enligt ovan.
  • Därpå 4 varv resårstickning en avig, en rät.
  • Slutligen 4 varv rätstickning enligt ovan.
  • Övergå sedan till slätstickning börja öka en maska på var sida om mittmaskan på framsidan och en maska på var sida om mittmaskan på baksidan. Det blir alltså en ökning med totalt 4 maskor på varvet. Detta görs vartannat varv.
  • Efter 7 varv slätstickning gjorde jag 4 varv rätstickning (dvs vartannat varv avigt och vartannat varv rätt), förutom på maskorna mitt fram och mitt bak som har ökningar på var sida om dem.
  • Därefter 7 varv slätstickning igen, med fortsatta ökningar mitt fram och mitt bak vartannat varv.
  • Därfter 10 varv rätstickning (vartannat varv avigt, vartannat varv rätt).
  • Avsluta med resårstickning 2 aviga och 2 räta i 4 varv.
  • Maska av löst. Fäst alla garnändar.
  • Blocka, eller stryk försiktigt med halvvarmt strykjärn med stryktrasa emellan, om det behövs.
På min återstår att blocka/stryka innan jag börjar använda den. Man kan naturligtvis använda vilken mönsterstickning som helst på den, till och med flätor. Det viktiga är att komma ihåg att öka mitt fram och mitt bak eftersom den delen ska gå ner över axlarna när man har den på sig. Maskantalet bör ju också vara så stort att fuskpolon går att dra över huvudet utan problem.

TIPS. Om du söker efter mönster till fuskpolos via Google eller på Pinterest så använd begreppen "stickad fuskpolo", "virkad fuskpolo", "fuskpolo" eller på engelska "knitted cowl", "crocheted cowl".

fuskpolo
Fuskpolo. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar