2017-12-17

Massor av ljus men ingen amaryllis i år

amaryllis
Amaryllis i badrummet. Foto. ©nini.tjader.2017
I år har jag ingen amaryllis. Förutom den konstgjorda i badrummet. Jag har helt enkelt inte plats för varken en grupp av amaryllis eller någon enstaka. Men jag älskar amaryllis och är fascinerad av dess vackra blommor.

hallen, draperi
Min hall. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har heller inte någon levande julstjärna. Bara en konstgjord i hallen. Där har jag även bytt draperi till ett med lite rött i istället för det svart-vita som brukar vara där. Kudden i stolen är också bytt till en röd. Dörrmattan är alltid röd.

menorah
Ljus och rött. Foto: ©nini.tjader.2017
I köket har köksbordet fått röd duk och jag har tagit fram den röda skålen. Dessutom ljus, ljus och ljus. Rött och ljus är sånt som hör julen till under denna annars så färgfattiga och mörka årstid. Som vanligt har jag jagat ljus till den lilla menoran. Inga ljus passar i den. Till sist blev det julgransljus med folie och knäckformar runt foten. Julgransljusen är för tunna.

ljusbomb
Ljusbomb. Foto: ©nini.tjader.2017
Ljusbomben i keramik med lampolja har jag placerat på ett svart fat. För säkerhets skull. Dess filter mellan vek-hållaren i metall och keramiken kröp upp och sprack så det är borttaget. Jag liter inte helt på den här ljuskällan. Därför står den på ett fat och jag lämnar den aldrig obevakad.

apelsiner
Apelsiner i röd skål. Foto: ©nini.tjader.2017
Apelsiner i den röda skålen är också juligt. Just nu är apelsinerna ganska bra, till skillnad mot grapefrukten jag brukar köpa som är ur-dålig just nu. I alla fall på ICA Maxi i Botkyrka…

chanukia
Chanukia. Foto: ©nini.tjader.2017
Min vägg-chanukia vore fint att kunna tända så här i Chanukka-tider, men den drivs ju med olja och hänger på en vägg så… nej den förblir otänd även i år. Den är av mässing och jag köpte den i Israel för många år sedan.

adventsljus
Adventsstake 2017. Foto. ©nini.tjader.2017
Adventsstaken på köksbordet är vit. Just idag tänder jag det tredje ljuset.  I bakgrunden syns el-ljustaken i fönstret. Den är svart och från Ikea för en del år sedan. Kärven i fönstret köpte jag på julmarknaden på Taxinge slott för ett antal år sedan. Den kommer fram en kort tid över julen varje år.

rött
Rött i köket. Foto. ©nini.tjader.2017
Min kapsel-kaffebryggare och min brödrost är röda året runt men väldigt passande just för den här säsongen just därför. Har också en röd vattenkokare på annat ställe i köket.

ljusring
Ljuskrans. Foto: ©nini,tjader.2017
Mycket ljus och rött blir det. Ljus-kransen ovan står på köksbordet. Tar man bort de röda ljusmanschetterna kan man använda den året runt och sätta dit andra ljusmanschetter. Det gröna som jag lindat runt rundeln köpte jag på Panduro för en del år sedan. Går också att ta bort.  Konstruktionen är i metall.

adventsbarnen, ljusbricka
Adventsbarnen av Lisa Larson. Foto. ©nini.tjader.2017
I vardagsrummet har adventsbarnen av Lisa Larson fått komma fram och stå på ljusbrickan på soffbordet. I år hade jag problem med att hitta Birgitta-ljus till dem, men till sist fanns de hos Ica Maxi i Botkyrka.

ljusbricka
Ljusbrickan från andra hållet. Foto: ©nini.tjader..2017
Åt andra hållet på ljusbrickan ser man en korgliknande hållare med ljus i fyra hörn. Just nu är den fylld med julgranskulor i vitt och silver och ljushållarna har fått julröda manschetter.  Innehållet i "korgen" har ett annat när det inte är jul, och ljusbrickan har också annat innehåll då.

julgran
Julgran. Foto: ©nini.tjader.2017
Lilla julgranen med belysning står på lilla soffbordet bredvid fotöljen. Tänds med timer. Underlägg i filt för glöggkoppar ligger också på bordet. I toppen på lilla julgranen sitter en tomte, den enda tomte som finns hos mig. Jag gillar inte tomtar.

ljushus
Ljushus. Foto: ©nini.tjader.2017
Ljus-husen har fått sällskap av de två röda ljus-husen ovanpå bokhyllan vid dörren ut mot uteplatsen. Ljusstaken har fått juliga ljus-manschetter. I övrigt är det som vanligt just här.

tomteluva
Tomteluva till Gustav. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har stickat en liten tomteluva till Gustav. Först gjorde jag en som blev för liten, så jag gjorde en ny. Den ovan passar.

gustav, tomteluva
Gustav i tomteluva. Foto: ©nini.tjader.2017
Ska ta fler och bättre bilder av Gustav med tomteluva vid tillfälle. Tänkte också ta bild av Alice (Gustavs sambokatt) i samma luva. Gustav var förvånansvärt samarbetsvillig när han fick mössan på huvudet… fast han ser lite plågad ut.

Där ute är koltrastarna hungriga. Det är svårt med fågelmatning när det regnar ena dagen, snöar andra dagen, regnar tredje dagen, fryser på fjärde dagen… allt fryser ihop eller blir jättevått och grötigt på grund av regn. Koltrastarna är hungriga och gör allt för att få mat.

koltrast
Hungrig koltrast. Foto: ©nini.tjader.2017
Snön på bilden har i princip försvunnit sen jag tog bilden.

julstjärna
Julstjärna i sovrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2017
Mer jul än på bilderna blir det inte hos mig. Jag firar ju inte jul egentligen, men rött och ljus måste man ha.

julkula
Julkula och stjärndraperi med belysning. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar