2017-12-23

Årets julskinka 2017

julskinka, griljering
Årets julskinka 2017 efter griljering. Foto: ©nini.tjader.2017

I år köpte jag som vanligt en färdigkokt julskinka. Den här gången Scans färdigkokta gårdsskinka. Skulle aldrig falla mig in att köpa en rimmad skinka att tillaga själv i ugn eller kastrull. Det var många år sedan jag gjorde det. Visserligen är det en chansning att köpa färdigkokt. De smakar inte alltid så som man förväntar sig att den ska göra. Och man glömmer ju år från år vilken sort som inhandlades förra året…

Julskinka vill jag alltid ha. Nästan den enda julmat som jag gillar och som jag alltid köper. Sen griljerar jag den själv för att få de smaker på griljeringen jag vill ha.

I år hittade jag en griljering i ICAs kundtidning Buffé som lät intressant och som jag använde. Nämligen dragongriljerad julskinka. Eftersom jag har hur mycket torkad dragon som helst (skörden var god i år) föll jag för den. Dessutom lät det intressant att söta griljeringen med fikon istället för socker eller honung.

Här finns originalreceptet.

Ingredienser för en liten skinka (min var på 1,7 kilo)


  • 6 torkade fikon
  • 1 äggula
  • 2 msk dijonsenap
  • 2 msk grovkorning senap
  • 1 msk torkad dragon (jag tog mer än så)
  • 1/2 msk majsstärkelse
  • 1/2 dl panko (asiatiskt ströbröd) – jag tog mer


Gör så här


  1. Sätt ugnen på 225°, över- värme/grill.
  2. Blötlägg fikonen 1 timme i kallt vatten. Häll av och låt rinna av väl. Skär i mindre bitar.
  3. Mixa fikon, äggula, senap och dragon.
  4. Skär bort eventuell svål på skinkan och torka av skinkan väl med hushållspapper. Lägg skinkan i en ugnsform.
  5. Pudra över majsstärkelsen.
  6. Bred på griljeringen och strö över pankon.
  7. Ställ in mitt i ugnen i cirka 10–15 minuter. (Jag hade den inne ca 20 minuter för jag tycker inte det räcker med mindre).


julskinka, griljering
Den färdiggriljerade skinkan. Foto: ©nini.tjader.2017

Låt svalna innan du ställer in den i kylskåpet insvept i exempelvis grillfolie.

Info från ICA Buffé: Fri från laktos och mjölkprotein men innehåller ägg.
Gör glutenfri genom att utesluta panka och istället välja glutenfritt ströbröd eller krossade glutenfria cornflakes.

skinkmackor
Skinkmackor. Foto. ©nini.tjader.2017
Blev det gott? Javisst blev det gott! Jag tjuvstartade redan den 20 december med två skinkmackor.

Jag äter min julskinka mestadels på macka. Och det ska vara ett gott vörtbröd med russin under skinkan. Och en god, stark, grovkornig senap ovanpå den. I år blev det den senap jag nyligen köpte på julmarknaden på Taxinge Slott. Den var precis så god som jag mindes den från smaktestet på marknaden. Men den kommer inte att räcka hela julen… När den tar slut blir det till att fortsätta med Garants stark-söta senap. Den är faktiskt riktigt bra. Finns på Willys.

vadstenasenap
Årets senap. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar